Suksess med utgått på dato-mat

Studentsamskipnaden (SiO) har gjennom sine KUTT-konsept satt fokus på matkasting samt bevisstgjøring om å bruke hele dyret.
10 Mai 2015 - 18:39

Pop-up kafeen KUTT Gourmet på Blindern har vært en formidabel suksess. Studentene har stilt seg i kø opp til 30 minutter før åpningstid. Maten har vært laget av ingredienser som nærmer seg «best før»-dato. Maten er overskudd fra leverandørene til Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus, som tar imot varene og byr på kokkekraft fra egen stab.

-Hovedforskjellen mellom maten vi serverer på Kutt Gourmet og annen mat, er at vi ikke selv som bestemmer hvilke råvarer vi skal bruke. Vi må ta det leverandørene gir oss og gjøre det beste ut av det. Det gjør at vi må tenke kreativt og samtidig kompromisse litt, sier SiO-kokk Jeppe Sondov.

Råvarene varierer derfor fra dag til dag, og det er en overraskelse hva studentene får smake og kokkene har å jobbe med.

-Uansett hvilke råvarer vi har, må vi få det til å funke. Vi kan gamble på at det dukker opp noe som funker, siste alternativ er å fryse ned eller konservere på en eller annen måte i påvente av matchende råvarer. Dette har ikke vært noe stort problem i de 3 ukene vi har holdt på, sier Jeppe.

Spiser hele dyret

Samtidig har SiO fått kokkehjelp fra elever i Kompass & Co som er et tilbud til ungdom som står utenfor skole og arbeid. Nedslagsfeltet er Oslo og Akerhus, og ungdommene arbeider med hele syklusen fra jord til bord. Stikkord er urban dyrking, redesign og mat. Med andre ord midt i blinken for et konsept som KUTT i SiO-regi.

Studentene betaler dermed bare for arbeidskraften, noe som gir et måltid til en billig penge. Ung kokkekraft gir også unge kokker en mulighet til å teste Studentsamskipnaden som arbeidssted.

KUTT Fråtseri er et annet prøveprosjekt SiO har drevet med ved SV-kantinen på Blindern og ved Annas Spiseri på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Her har fokuset vært bevisstgjøring om at man kan spise mer enn indrefileten, også andre deler av dyret kan bli til smakelige måltid. KUTT Fråtseri handler om å redusere matsvinn og at dette er en del av et større samfunnsansvar.

Unge til kokkefaget

Selv om Jeppe ikke jobber som kokk hos SiO, har han stått skulder mot skulder med unge kokker fra Kompass&Co. Han ser at de unge i kokkefaget ofte trenger gode råd.

-Mitt råd er å spørre om du kan «prøvejobbe», gjerne gratis en periode, helger eller ferier på de stedene du har lyst på jobb. På den måten finner du fort ut om det er det rette stedet for deg, og gjør du en god jobb er sjansene store for at du får tilbud om lærlingplass, sier Jeppe.

Gjennom KUTT i SiO har Jeppe fått spennende oppgaver.

-Det som motiverer meg mest ved å jobbe i SiO er muligheten til å påvirke utrolig mange menneskers hverdag til det bedre gjennom maten vi serverer. Det er et stort ansvar, men vi har mange dyktige medarbeidere som gir et god grunnlag for å lykkes med fremtidens SiO – vi vil jo være god på studentmat, sier Jeppe.

Sju gode råd om hvordan redusere matsvinn fra Jeppe Sondov

1. Planlegg innkjøpet og spis opp maten du lager.

2. Ikke lag for store porsjoner eller lag så store at det er nok til to dager.

3. Sørg for å ha litt basisvarer, løk, hvitløk, ingefær, krydder noen gode sauser, en god olje og vineddik, kanskje en bit parmesan.

4. Prøv å improvisere og smak på maten underveis.

5. Ikke vær for opphengt i å følge en oppskrift – bruk oppskriften som inspirasjon og gjør det på din måte ut ifra de råvarene du har.

6.  Sjekk kjøleskapet en gang i uken – hva må du bruke av dette neste uke for å unngå å kaste noe.

7. Det gjør ingenting om maten ikke blir like god hver gang – øvelse gjør mester!

Fakta om KUTT:

KUTT Gourmet er et samarbeid mellom Matvett.no, Kompass & Co og SiO. Varene er levert av Tine, Nortura, Langdalen Frukt og Grønt og Åpent Bakeri. Prosjektperioden var 21. april – 8. mai.

Kutt Gourmet og Kutt Fråtseri er to av flere prøveprosjekter som begge avsluttes 8. mai og som deretter skal evalueres. Begge prosjektene er en del av «Trippel»-prosjektet, initiert og utviklet av Scandinavian Design Group (SDG). Trippel handler om å gjøre samfunnsansvar lønnsomt. Bakgrunnen er: Kan samfunnsansvar føre til økonomisk vekst? Kan vi gjøre noe konkret med mat man ellers ville kastet?

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.