Svensk kaffekjempe kjøpt av norsk fond

Nå skal Espresso House slippes løs på norske konkurrenter.

Det norske oppkjøpsfondet Herkules har sikret seg Espresso House, en svensk kjede av kaffebarer, skriver Dagens Næringsliv.

Kjeden har 120 utsaltssteder i Sverige, og nå er planen å etablere den i Norge.

– Nordmenn og svensker, og for så vidt også finner, drikker mest kaffe i verden. Kaffevanene er i ferd med å endres. De siste årene har det vært en eksplosiv vekst i antall kaffekopper vi drikker utenfor hjemmet. Vi kjøper kaffe både fra kaffebarer, Statoil og 7 Eleven. Veksten i dette markedet har vært 25 prosent årlig de siste fem årene, og vi tror den vil fortsette, sier Herkules-partner Sverre Flåskje til avisa.

Espresso House vil få en omsetning på rundt 560 millioner svenske kroner i år. Sjefen for kjeden er Adriano Capoferro, som i sint tid grunnla Deli de Luca. DN anslår prisen for Espresso House til rundt 800 millioner svenske kroner.

Forsiden akkurat nå

Til toppen