Synd på Salma

Drahjelp fra Eivind Hellstrøm hjalp ikke for Salma-laksen, et produkt restaurantbransjen har lagt sin elsk på.

Fra fisken er i vannet til den ferdig pakket og klar for salg som skinn- og benfri loin, skal det bare gå fire timer. En slik satsning koster, skriver Finansavisen.

I 2008 tapte Salma Brands, selskapet som produserer Salma-laksen, 19 millioner kroner før skatt. Fiskeforedlingsfirmaet eies av Bremnes Seashore og TINE meierier i fellesskap, og ble startet i 2007.

- Vi har investert mye i fremtiden. Markedsføring koster, og i år har vi blant annet satset stort på smaksprøver i butikk, sier Salmon Brands-sjef Trym Gundersen til Finansavisen. Han regner med å selge laks for 70 millioner kroner i år.

Gundersen har også fått mye drahjelp av stjernekokken Eivind Hellstrøm, som har lagt sin elsk på laksen, propagandert for den i mange sammenhenger og gir ut kokebok om den, uten at det ser ut til å ha hjulpet helt ennå.

Forsiden akkurat nå

Til toppen