Systembolaget kutter 1.500 stillinger

Systembolaget setter nå lokk på nyansettelser, og planlegger en gradvis slanking av arbeidsstokken. Rundt 1.500 ansatte, hvilket betyr mer enn 30 prosent, skal rasjonaliseres vekk.
16 August 2001 - 20:15

Denne kommende endring i strategien kan sees i sammenheng med EUs krav om at Sveriges innbyggere i 2004 skal kunne bringe med seg hjem like mye alkoholholdige drikker som andre EU-borgere. Systembolaget og den svenske regjeringen har i de senere år hatt en overgangsordning for nettopp denne innførselen. Denne ordningen varer altså frem til 2004.

Over tid
Nedbemanningen skal foregå over tid, men ingen dead-line-dato er bestemt. Innføringen av selvbetjente butikker har nemlig vist seg svært besparende på mennesklige ressurser, da behovet for direkte og dedikert betjening av hver enkelt kunde over skranke er en saga blott. men dette er kun én avgjørende faktor.

I tillegg til dette innfører også Systembolaget en butikkstruktur, lignende den Vinmonopolet her hjemme har innført:

- Vårt mål er å kunne lagerføre akkurat de varene kundene etterspør, sier Systembolagets administrerende direktør; Anitra Steen.

Liten - større - størst
Alle butikker vil uansett selge alle de mestselgende varer, for tiden i følge en liste bestående av 362 produkter, der bl.a. 85 røde og 74 hvitviner befinner seg i godt selskap sammen med eksempelvis syv maltwhiskyer.

Den enkelte butikksjef vil også selv kunne styre over omlag 20 prosent av varesortimentet. I snitt vil hvert utsalg ha 900 produkter å tilby. De minste butikkene vil ligge på rundt 500 og de største på 1.700 vareslag. 60 av Systembolagets forretninger har allerede innført denne ordningen.

Lørdagsåpent
Tidligere i sommer åpnet Systembolaget sine dører også på lørdager - for første gang på 20 år. Det svenske folket så på dette som et nødvendig skritt i henhold til liberaliseringen.

- Vin og øl hører egentlig hjemme i vanlige forretninger, mener Birgitta Cau, en 47 år gammel økonom from Stockholm.

Helse- og avgiftspolitikk
Restriksjoner på salg av alkohol er en meget viktig del av den sosiale helsepolitikken i Sverige. Politikere tviholder på argumentene om at lettere tilgang til alkohol fører til økt kriminalitet og andre problemer.

Sverige ble medlem av EU i 1995, men fikk i ettertid i stand en avtale om 5 års tilpasningsovergang til EUs regler om egenimport av opptil 90 liter vin, 10 liter sprit og 110 liter øl hver gang de returnerer fra et annet land innen EU. En søknad om forlengelse av denne overgangstiden ble for øvrig klart avslått.

EU ber også Sverige om å redusere avgiftene på vin helt ned til samme nivå som øl. EU anser det klart diskriminerende, og viser til at vin er importvare mens øl brygges lokalt.

Alkoholavgiften er også direkte linket til alkoholnivået for det enkelte produkt, og kan for en del av de sterkeste spritproduktene utgjøre hele 90 prosent av utsalgsprisen.

Kutt i utvalget
Medel Svensson hilser omleggingen mer enn velkommen, men har slett ikke sans for forslaget om å kutte i Systembolagets ordinære prisliste, som nå inneholder omlag 2.400 merker fra over 30 land. Medregnet bestillingslisten teller antallet godt over 5.200.

- Et mindre utvalg er selvfølgelig en ulempe, men selvbetjening er en bra utvikling, sier den 54 år gamle kunden Bengt Andersson.
- Dersom du har muligheten til å handle i utlandet, vil du selvfølgelig utnytte dette. Prisene her hjemme er jo så høye, avslutter han.

Systembolaget hadde i fjor, med sine 416 utsalg rundt om i Sverige, en total omsetning på 21,5 milliarder svenske kroner.

Kilde: AP og Systembolaget

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.