Tagliatelle med basilikumsmør og grissini med vellagret ost

Akkurat nå er det en grønn pastarett som dette du har lyst på
Foto: (furo_felix)

Akkurat nå er det en grønn pastarett som dette du har lyst på

Julematen tynger og hva er vel mer fristende enn en lettlaget pastarett med hjemmelaget grissini?
29 Desember 2022 - 00:00

Den kan lages vegetarisk, med eller uten vacon (vegansk "bacon") som er laget av tørkede belgfrukter som er tilført røyksmak og en del salt. Og som er en rød klut for baconelskere - og som ikke kan kalles bacon i Norge all den tid bruken av ordet betinger at det er kjøtt involvert.

Den sprø konsistensen bidrar imidlertid med en fin kontrast til den myke pastaen.

Knust sprøstekt ekte bacon eller spekeskinkebiter gjør selvsagt samme nytten.

Er du så heldig at du har litt svor igjen fra ribbemiddagen, kan du legge den på et stekebrett og sette det i ovnen ved 180 grader til den begynner å poppe igjen. Ta den ut, legg den på et kjøkkenpapir for å trekke ut overflødig fett. Avkjøl litt og deretter knuser du den med flatsiden av en kniv.

Du kan også prøve en av disse oppskriftene med tagliatelle

Tagliatelle med basilikumsmør og grissini med vellagret ost

Fremgangsmåte

1. Basilikumsmør: Kjør romtemperert smør i foodprocessor sammen med forvellet hvitløk og frisk basilikum. Sett smøret kaldt.
  2. Pasta: Kok pasta som angitt på pakningen. Hell kokevannet av pastaen og ha pastaen tilbake i kjelen. Rør forsiktig inn urtesmøret.
  3. Ha pastaen over på fire varme tallerkener. Ha over finrevet ost. Og topp med sprøstekt bacon eller "vegansk bacon" delt opp i små biter. Pynt med basilikumblader og server straks.

Grissini med Norvegia:

1. Smelt smøret og tilsett vannet. Rør ut gjæren i fingervarm væske. Rør sammen mel, salt og ost og tilsett væsken under røring til deigen er jevn og smidig. Dryss lit mel på bakebordet og hvelv deigen ut. Kna deigen på bakebordet til den er elastisk. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse ca. 1 time.
  2. Del deigen i to biter og del så hver leiv i ca. 17 biter. Trill hver bit til pølse ca. 25 cm. Legg pølsene med mellomrom på ovnsplate. Etterhev ca. 20 minutter.
  3. Pensle med sammenvispet egg og stek grissiniene ved 200°C, ca. 10 minutter. Avkjøles på rist og oppbevares i tett boks.

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.