Tapte åtte millioner på Sjøloftet

Ekteparet Varn, og tidligere daglig leder Sven Erik Woodfield Hansen må ta et personlig tap på minst 5,5 millioner kroner etter konkursen i Sjøloftet i Skien.
08 September 2009 - 13:00

Kravene fra kreditorene løper opp i hele 8,7 millioner kroner, skriver Telemarksavisa. I tillegg kommer udekkede lønns- og feriepengekrav fra et foreløpig ukjent antall ansatte. Det viser den foreløpige innberetningen til skifteretten fra bobestyrer advokat Bjørn Dyrland.

Rottene avgjorde?
Nedturen for nattklubben og spisestedene i det gamle pakkhuset på Langbryggene i Skien startet med en rotteinvasjon vinteren 2008, mener eierne og bobestyreren. Også Sjøloftet Arendal AS er under konkursbehandling med foreløpige kreditorkrav på over to millioner kroner, pluss uoppgjorte krav fra ansatte.

Konkursen i restauranthuset på Langbryggene i Skien omfatter også den nedlagte bistroen Kulcompagnie og nattklubben Neon, skriver Telemarksavisa. Eierne, ekteparet Anne May Bull Varn og Kjetil Varn i Brevik begjærte selv oppbud i juli, etter flere år med store økonomiske problemer.

Personlig smell
Etter konkursen får Varns en personlig smell. De må innfri sine garantier overfor banken i Arendal på i alt 3,5 millioner kroner. I tillegg til garantiene har Arendal og Omegns Sparekasse pant for 1,5 mill i driftstilbehøret og leiekontrakten.

- Hvorvidt de får dekning fullt ut eller ikke, vil være avhengig av om de får inn nye drivere og vilkårene for dette, sier bobestyrer Dyrland til Telemarksavisa. Han karakteriserer fallitten som stor.

Det fins ingen verdier i boet. Derfor har de øvrige kreditorene ingen utsikter til å få oppgjør.

Ifølge boinnberetningen fikk Sjøloftet Skien AS ødeleggende problemer i februar i fjor. Hele 2. etasje, inkludert Neon, måtte stenge på grunn av rotteplager. Lokalene ble friskmeldt og gjenåpnet i september 2008, skriver avisen.

Men selskapet slet med å få driften på fote igjen. I romjula kastet Varn kortene, stengte 2. etasje, innstilte Kulcompagniet og flyttet Sjøloftet ned dit.

Brutt straffeloven?
Med bakgrunn i den skakkjørte økonomien peker bobestyreren på at det er mistanke om at selskapet har brutt straffelovens bestemmelser om å åpne gjeldsforhandlinger. Aksjeloven krav til forsvarlig egenkapital er heller ikke innfridd idet samtlige regnskapsår viser at aksjekapitalen er tapt, heter det i rapporten.

Til Varns fordel påpeker han på at han har stilt til dels betydelige personlige garantier og så sent som i februar i år puttet inn ytterligere 1,5 millioner kroner for å dekke løpende gjeld.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.