Tar markedsandeler fra øl

Salget av vin og brennevin på de norske serveringsstedene økte med henholdsvis 10,4 prosent og 4,3 prosent første halvår 2007.

Det viser statistikk som er utarbeidet på vegne av Vin-og brennevinleverandørenes forening (VBF).
 
Statistikken er utarbeidet av konsulentselskapet Focus Wines og dekker salg til serveringsstedene gjennom distributører og Vinmonopolet.
 
Litt ekstra
- Folk koster på seg det lille ekstra når de går på byen, sier VBFs generalsekretær Ingunn Jordheim.
 
- Tallene viser at vin og drinker stadig vinner markedsandeler. Nordmenn får et stadig mer kontinentalt drikkemønster, også når vi går ut, sier hun.
 
Sterk økning for rosé
Salget av svakvin til serveringsstedene økte med 10,4 prosent første halvår. Økningen var sterkest på rosévin (56 prosent) og rødvin (13,2 prosent) mens salget av hvitvin økte med 4,5 prosent i samme periode.
 
Italia størst
Italia er det største landet på rødvin (540 000 liter) mens Frankrike er det største landet på hvitvin (560 000 liter). Statistikken viser også at økologiske viner blir stadig mer populært blant utelivsgjester og salget av denne type vin økte med hele 60 prosent i årets seks første måneder.
 
Champagnefesten fortsetter
Salget av champagne fortsetter å vokse. I første halvår 2007 økte omsetningen med 35,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt ble det solgt nesten 86 000 liter champagne på norske utesteder første halvår 2007.
 
Mye rom
Rom øker over 36 prosent første halvår. Spesielt sterk er økningen for smakstilsatt rom, med hele 68,2 prosent. Totalt ble det solgt over 100 000 liter rom, noe som gjør at rom puster vodka i nakken som den største brennevinskategorien på serveringsstedene.

Akevitt fikk videre en økning i salget på 12,4 prosent i første halvår. Whiskyomsetningen er stabil, mens salget av cognac og armagnac falt omtrent 17 prosent sammenliknet med samme periode i 2006. 

Salget av brennevin til serveringsstedene økte i første halvår med totalt 4,3 prosent. Veksten var sterkest på smakstilsatt rom (68 prosent) og likører under 22 volumprosent (18,6 prosent).
 
Totalt ble det solgt nærmere 740 000 liter brennevin til serveringsstedene første halvår i år.
 
Øl vokser saktere
Tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen viser at ølsalget til serveringsstedene i samme periode økte 2,7 prosent. Dermed står vin og brennevin for størsteparten av omsetningsveksten i alkoholholdig drikke på utesteder og fortsetter med dette å ta markedsandeler fra øl.
 
- Vi tror denne trenden vil holde seg og at stadig flere nordmenn får et mer sammensatt konsum, hvor vin og drinker får en sterkere betydning enn tidligere, sier Jordheim i VBF.

Forsiden akkurat nå

Til toppen