Test av østerriksk riesling - Kremstal

Kremstal henger ikke noe etter sine kolleger i nord og sør.
26 Juni 2009 - 17:13

Vi gjør oppmerksom på at vareprisen i de røde bestillingslenkene under produktene reflekterer den til enhver tid gjeldende utsalgspris. Prisene oppgitt i testens varetekst er den pris som produktet hadde ved publisering av testen.

Kremstal

÷ (90p)
Proidl Senftenberger Reisling Pfeningberg 2007
Østerrike - Kremstal
58384 Vectura - kr 269,90 (75cl)
Better Wines
Farge og duft: Gyllengul. Elegant og ganske rik men fortsatt ung duft med sitrus, grønne saftig epler, blomster, flint/mineraler og honning.
Smak: Stort fruktig anslag, følger duften, veldig god fylde, flott syre, veldig god konsentrasjon, fin fruktsødme, masse lime- og sitrusskall i finishen. (2007)
Bruksområde: Rike retter med sjømat eller lyst kjøtt.
Vurdering: En nydelig og svært lovende vin for de neste 10 årene. Meget godt kjøp. 90 p (2007) (19.05.09)
Alkoholinnhold: 14,0% vol.

+ (88p)
Nigl Riesling Dornleiten 2008
Weing. Nigl
Østerrike - Kremstal
58348 Vectura - kr 199,90 (75cl)
Better Wines
Farge og duft: Lys gulgrønn. Delikat og aromatisk duft med snev av blomster, syrlig frukt som sitron og grapefrukt, også granny smith-epler.
Smak: Veldig friskt anslag, superfrisk syre, mye lime og grønne epler, snev av urter, godt mineralpreg, sitter veldig godt. (2008)
Bruksområde: Skalldyr med saus.
Vurdering: En deilig stram vin for de neste fem-seks årene. Bør helst dekanteres i dag. Meget godt kjøp. 88 p (2008) (19.05.09)
Laget av: Riesling.
Alkoholinnhold: 12,0% vol.

+ (88p)
Riesling Privat 2007
Weing. Nigl
Østerrike - Kremstal
34357 VSD - kr 319,90 (75cl)
Better Wines
Farge og duft: Gulgrønn. Svært rik og aromatisk duft med grønne frukttoner samt melon, litchi, mineraler, krydder og urter.
Smak: Stort fruktig anslag, flott syre, fyldig med stor mineralaktig fedme, masse krydder i finishen. (2007)
Bruksområde: Lyst kjøtt.
Vurdering: En ganske rik stil som vil holde fint i fem år til. Godt kjøp. 88 p (2007) (19.05.09)
Alkoholinnhold: 13,5% vol.

+ (87p)
Proidl Senftenberger Reisling Steilheit 2008
Østerrike - Kremstal
58388 Vectura - kr 169,80 (75cl)
Better Wines
Farge og duft: Lys gulgrønn. Svært frisk og elegant duft med en del mineraler, gule og grønne epler, hvit fersken og flint.
Smak: Fast saftig anslag, som duften, veldig god syre, slank og elegant med flotte mineraltoner og god tørrhet i finishen. (2008)
Bruksområde: Sjømat med ikke altfor tung smørsaus.
Vurdering: En elegant og tørr vin for de neste fire årene. Meget godt kjøp. 87 p (2008) (19.05.09)
Alkoholinnhold: 12,0% vol.

+ (87p)
Proidl Senftenberger Riesling Rameln 2007
Østerrike - Kremstal
58386 Vectura - kr 199,90 (75cl)
Better Wines
Farge og duft: Gulgrønn. Ung og frisk duft med grønne epler, lime, mineraler som flint.
Smak: Saftig friskt anslag, veldig god syre, godt mineralpreg, men likevel en slank vin, god fasthet hele ut i slutten, sitter godt med en del urter og krydder i finishen. (2007)
Bruksområde: Sjømat med smør- eller kremsaus.
Vurdering: En ung og slank vin for de neste fire årene. Meget godt kjøp. 87 p (2007) (19.05.09)

(86p)
Stadt Krems Riesling Steinterrassen 2008
Weing. Stadt Krems
Østerrike - Kremstal
47193 VSD - kr 159,90 (75cl)
Moestue Grape Selections
Farge og duft: Lys grønngul. Frisk ung fruktig duft med en del lime og grønne epler samt litt flint.
Smak: Friskt anslag, god syre, livlig og ungdommelig, sitter godt med lime i finishen. (2008)
Bruksområde: Grønnsaksretter, asparges med hollandaise.
Vurdering: En ung vin med crispy munnfølelse som er best innen to-tre år. Meget godt kjøp. 86 p (2008) (19.05.09)
Laget av: 100% riesling

(86p)
Stift Göttweig Göttweiger Berg Riesling 2006
Stift Göttweig
Østerrike - Kremstal
49127 VSD - kr 169,90 (75cl)
Moestue Grape Selections
Farge og duft: Gyllengul. Noe utviklet duft med modne frukttoner, nesten syltet tropisk frukt, honning.
Smak: Bløtt anslag, følger duften, moden fruktighet, ok syre, sitter lenge med en del fedme i finishen. (2006)
Bruksområde: Lyst kjøtt med sjysaus.
Vurdering: En drikkeklar vin som holder et par år til. Meget godt kjøp. 86 p (2006) (19.05.09)
Laget av: 100 % riesling

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før