(Bilde: Bent Raanes og Sarah Cameron Sørensen/Frukt.no)

Test ut noen nye vegetarretter

Her har du 25 lettlagete vegetaroppskrifter som bør prøves ut. Overrask familien med middag uten kjøtt eller fisk eller sørg for at grønnsaker dekker en større del av tallerkenen heretter.

På de neste sidene finner du oppskriftene du trenger

Det er slett ikke bare vegetarianere som gleder seg over gode vegetarretter.

Grønnsaker er en av de sterkeste trendene akkurat nå

De fleste har godt av den variasjonen i kostholdet som retter basert på vegetabilske proteiner, byr på.

Du kan overbevises

Å innføre kjøttfrie dager i ukemenyen ble senest et tema da Hege Ulstein og Yngve Ekerns kokebok med det navnet kom ut i 2012. En politisk bevisst kokebok som også har en morsom vinkling, i god gammel Ekern-stil, på hvordan overbevise gjenstridige familiemedlemmer om at tacoen er bedre som helgrønn.

Prøv oppskriften på taco med torsk?

For selv den mest hardnakkete kjøtteter, kan bli overbevist av en «grønn» gryte. For vegetarretter er så langt fra bare salatblader som ikke metter.

Du blir mett

Vi kan love deg at du blir mett og vel så det om du bytter ut noen av disse rettene med ditt faste repertoar av hverdagsmat.

Planteproteiner er mer lettfordøyelige. Derfor er metthetsfølelsen litt annerledes. Du føler deg ikke like «tung» i magen som etter et måltid dominert av animalske proteiner.

Du sparer penger

Et annet forhold som betyr mye for mange nå i januar er økonomien. Hovedingrediensene i en vegetarrett er alltid mye billigere enn i kjøttversjonen. Du vil faktisk bli overrasket over hvor mye du sparer på å øke innholdet av grønt i kostholdet ditt.

Skal 2017 bli året da kjøttfri mandag får en mening?

Oppskriftene er ikke merket etter hvorvidt de tilfredsstiller den ene eller andre retningen innen grønt kosthold. Men de fleste er lakto-ovo-vegetariske.

Fem hovedinndelinger

Vegan: 100 prosent planteprodukter.
Raw vegan: 100 prosent planteprodukter. Råvarene varmes ikke opp til mer enn 48 grader.
Lakto-vegetarisk: Inkluderer også melkeprodukter.
Ovo-vegetarisk: Inkluderer også egg.
Pesco-vegetarisk: Inkluderer fisk.

Det er vanlig å kombinere de tre siste retningene. Lakto-pesco-ovo-vegetarisk er i prinsippet vanlig kost, men uten kjøtt.

Les mer om raw food

Les mer om indisk matfilosofi

På de neste sidene finner du oppskriftene du trenger 

Forsiden akkurat nå

Til toppen