Tex-mex-vin

Mens tex-mex-feberen raser i Norge, har det sneket seg inn en vin med samme opprinnelse. L. A. Cetto heter produsenten og stedet Valle de Guadalupe, Baja California, i nordvest-Mexico, 50 kilometer fra grensen til USA.
26 September 1997 - 14:33

Mexico er et anonymt land i vinkretser, men likefullt var det her de første vinstokkene ble plantet i amerikansk jord. Det skjedde i år 1521, året etter de spanske konkvistadorenes erobring. Men Mexico ble aldri et ledende vinland selv om beplantet areal i 1992 var langt større enn i Australia. Veksten i produksjonen kom først i dette århundret, men mesteparten av vinen destilleres, og meksikanerne er storforbrukere av brandy, i tillegg til tequila, selvsagt. Vin drikkes sjelden. Per capita-forbruket er ca 0,2 liter årlig! Til måltidene drikkes vanligvis aguas frescas, utvannet fruktjuice, eller øl. At produsenten L. A. Cetto har en markedsandel på 70 prosent, er derfor ikke så overveldende som det kan høres ut som. L. A. Cetto er en gigant på flere måter, som en landets største innen drikkevarer, oliven og frukt. Selv om italieneren Angelo Cetto etablerte seg i Baja California i 1926, var det først noen tiår senere at han startet produksjon i Valle de Guadalupe. Klimaet er svært varmt selv om havbrisen kjøler noe ned. Vinmarkene ligger på drøyt 300 meter over havet hvilket også reduserer effekten av heten. Nedbør er ekstrem mangelvare og vanning derfor nødvendig. I 1975 etablerte Cetto-familien et anlegg i dalen med en kapasitet på utrolige 50 millioner liter, fortsatt et av kontinentets aller største. De første druene som ble plantet på det amerikanske kontinentet fikk navnet mission etter munkene som besørget utbredelsen. Druen er i dag uinteressant utover det historiske aspektet. L. A. Cetto importerte en rekke europeiske druetyper fra sekstiårene og utover. I 1979 startet produksjonen av endrueviner og markerer tidspunktet for satsing på kvalitetsviner. Vien som er tilgjengelig gjennom Vinmonopolets testutvalg heter Petite Sirah 1994 og koster kroner 86 (varenr. 11042). Druen petite sirah dyrkes stort sett bare på det amerikanske kontinent og er velegnet for varmt klima. Den gir kraftige viner med god farge og tanninmengde. Det finnes mange hypoteser om druens slektskap, men DNA-tester har foreløpig ikke kunnet bringe endelige bevis for noen av dem. L. A. Cettos vri er en vellaget utgave, ikke for tanninrik, behagelig frukt og kraftig krydderpreg. Den egner seg ikke til tex-mex med mye chili, men til milde kjøttbaserte enchiladas, fajitas (strimlet oksefilet) og "nasjonalretten" carnitas som er godt svidd svinekjøtt. Rikt krydrede, men ikke sterke kjøttretter fra andre himmelstrøk enn Mexico er også ypperlig følge til vinen. For sin petite sirah i 1993-årgang mottok L.A. Cetto prisen Red Wine of the Year i the International Wine & Spirit Competition. Cabernet Sauvignon fra samme produsent er også i salg til samme pris gjennom bestillingsutvalget (30307). Den er saftigere og mindre krydret, men ganske ulik resten av kontinentets viner av samme drue. Oppskrifter på rettene nevnt ovenfor finner du i boken Tex-Mex av Eva Haukeberg Rinker med lekre fotos av Lisa Westgaard, kroner 298 (ISBN 82-05-24537-1). (23.10.97)

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai