Til finalen for andre gang

For tre år siden kom Sølve Huse på andreplass i NM for amatørkokk. Nå er han fast bestemt på å vinne med kveite og blåskjell på menyen.
11 Juni 2008 - 11:30

- Jeg lærte mye forrige gang jeg deltok. Nå har jeg laget en rett som det mulig å lage innenfor tidsrammen på en halv time. Dermed får jeg tid til lage hver lille detalj slik de skal være for at retten skal smake optimalt og se fristende ut.

Kokkemamma
Det sier Sølve Huse som til daglig er lydtekniker hos Rikskonsertene, men er utdannet musiker med klassisk slagverk som spesialitet.

- Mat og musikk har mye til felles. Små detaljer avgjør resultatet. Mat som musikk er estetiske opplevelser, sier han og er selvfølgelig veldig glad for å komme til finalen og både gleder og gruer seg litt.

Kanskje han begynte sin spede karriere på kjøkkenet med å tromme på mors kasseroller. Moren var nemlig kokk, og han la nok grunnlaget hjemme for sin interesse for mat. Det var alltid god hjemmelaget mat på bordet enten det var mor eller far som laget middagsmaten.

Også for amatører
- Først for syv - åtte år siden tok jeg opp arven og begynte å interessere meg for å lage riktig god mat selv. Og mat som var krevende å lage. Samboeren min og jeg lager selvsagt god mat sammen, men aller morsomt er det å be venner på middag og servere noe ekstra godt, sier Huse som er pappa til en liten jente på to år.

- Hvordan vil karakterisere den retten du nå går til finalen med, og er den noe for amatørene?

- Det er den absolutt. Kveite er en deilig fisk, lett å få tak og ikke vanskelig å få til. Pass bare på at den ikke blir liggende for lenge i panna eller i kjelen. Da blir den tørr.

- Sausen med blåskjell er også enkel å lage, med andre ord ingen hokus pokus, sier Huse som du altså treffer i finalen i NM amatørkokk lørdag 14. juni klokka 14.00 i krysset Karl Johan og Universitetsgaten.

Der skal to finalister konkurrere i en kokkekamp foran et stort publikum. Det hele starter klokken 14.00 og du er selvfølgelig hjertelig velkommen.

Dato: lørdag 14. juni 2008
Sted: Scenen, Karl Johans gate / Universitetsgaten, Oslo
Tid: 14.00 - ca 15.30

Her følger alt du trenger å vite om konkurransen:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.