Til krig mot de store

Max går til krig mot McDonald's og Burger King. Neste år kommer de første av mellom 50 og 80 planlagte burgerrestaurantene til Norge.

- På sikt vil vi etablere like mange hamburgerrestauranter i Norge som det McDonald´s har, sier Richard Bergfors i Max Hamburgerrestauranger.
 
Lokal kjede
- Vi vil bli en lokal kjede for Norge og skal kjempe mot de amerikanske kjedene. Mens McDonald's og Burger King er hamburgernes Skoda, satser vi på å være hamburgernes Mercedes eller BMW, forteller administrerende direktør Richard Bergfors til Dagsavisen.
 
Ikke redde
Han har tro på eget produkt og at det er mulig å etablere seg i Norge. Men konkurrentene er ikke veldig redde.
 
- Vi frykter ikke Max, sier Sven Hars, markedsdirektør i Burger King Norge.
 
Max-kjeden har hamburgerrestauranter over hele Sverige i dag.
 
Går best
- Vi er den kjeden som går best i Sverige. Omsetningen vokser med 25-30 prosent i året. Vi beseirer våre konkurrenter ved å satse på helse og høykvalitetsprodukter. Når vi nå ønsker å ekspandere utenfor Sveriges grenser, er det naturlig at vi kommer til Norge, mener Bergfors.
 
De siste månedene har Max hatt diskusjoner med en rekke aktuelle samarbeidspartnere i Norge.
 
Oslo først
Mye tyder på at Max vil satse på franchisevirksomhet i Norge, men Bergfors sier at det er mulig at Max også vil åpne egne hamburgerrestauranter.
 
- Vi håper å ha partnerne klare innen utgangen av året. Så er målsettingen å åpne de første restaurantene i løpet av 2008 i osloregionen, opplyser Bergfors.
 
Flaggskip
- Vi kommer til å satse på en kombinasjon av restauranter som vi bygger selv, restauranter som blir etablert på gateplan i byområder og restauranter i kjøpesentre. Trolig starter vi med en flaggskiprestaurant på Karl Johan i Oslo.
 
Olav Thon Gruppen er blitt kontaktet av Max, bekrefter direktør Tron Harald Bjerke i eiendomsdivisjonen. Han vil så langt ikke si noe om det blir Max-restauranter i noen av Thons mange kjøpesentre.

Forsiden akkurat nå

Det brygger opp til ny ølkrig

Importen av øl i butikkstyrke er nå så stor at hvert femte glass øl er brygget utenfor landets grenser. Mens noen frykter en reprise på ølkrigen fra begynnelsen av 2000-tallet, forklarer importør Carlsberg-Ringnes det hele med midlertidige kapasitetsutfordringer. Les hele saken

Til toppen