Tirsdag 24. april - En fantastisk smaking

Smak hele 12 toppviner fra Chablis, Sancerre og Pouilly-Fumé, fra de meget velrenommerte og  anerkjente produsentene Regnard og de Ladoucette. Blant vinene skal du også smake produkter som foreløpig ikke er tilgjengelige på polet. En helt spesiell kv
31 Mars 2001 - 19:22

Våren nærmer seg, og hva annet enn flotte friske hvitviner i toppklasse passer vel bedre da? Denne kvelden kan du nemlig møte Etienne Defossé fra de Ladoucette som vil presentere hele 12 viner fra Sancerre og Pouilly-Fumé i Loire, samt viner fra chablisprodusenten Regnard. For alt dette skal du bare betale kr 398. Det hele skjer i Festsalen Oslo Militære Samfund tirsdag 24. april klokken 19.30.

Nedenfor finner du eksakt hva du skal smake. Mange av produktetene er varer du ikke finner på Vinmonopolet.

Dette seminaret er nå fulltegnet.

Regnard
34525 Chablis Regnard -97,  kr 176,20
36297 Chablis Grand Regnard -99, foreløpig ikke tilgjengelig på Vinmonopolet, kr 196,00
Chablis Grand Regnard -96, ikke tilgjengelig på Vinmonopolet, kr 196,00
34526 1er Cru Vaillons -98,  kr 234,00
36296 Pic 1er -90, foreløpig ikke tilgjengelig på Vinmonopolet, kr 340,00
Chablis Grand Cru Valmur -90, ikke tilgjengelig på Vinmonopolet, kr 410,00

de Ladoucette
34524 Sancerre Comte Lafond -99,  kr 186,80
40356 Sancerre Comte Lafond, Grand Cuvée (magnum) -97, kr 464,40
40355 Pouilly Fumé -98, kr 202,40
Pouilly Fumé Grand Millésime -96, ikke tilgjengelig på Vinmonopolet, 253,00
2880 Baron de L, Ch. du Nozet -97,  kr 358,40
Nectar -90, ikke tilgjengelig på Vinmonopolet, kr 217,00

Anerkjente produsenter
de Ladoucette er en av de mest anerkjente produsenter i Pouilly-Fumé og har tilhørt Ladoucette- familien siden slutten av 1800 tallet. Baron Patric de Ladoucette har bidratt til å bevise at viner fra  Sancerre og Pouilly-Fumé har sin plass helt i verdenstoppen. Han står også bak velkjente Château  du Nozet i Pouilly-Fumé hvor blant annet vinen "Baron de L" lages.

Regnard er en av Chablis' eldste og velrenommerte hus som ble etablert allerede i 1860 av Zephir  Régnard. Huset eies og drives i dag av Baron Patric de Ladoucette. I Chablis lager Régnard sine  viner på den tradisjonelle måten og uten bruk av eikefat.

Noen av vinene du skal smake
Sancerre Comte Lafond - de Ladoucette
Druene er utelukkende sauvignon blanc. Moderne glasstankgjæring ved 16 grader C i 6 til 8 uker. Deretter bunnfallskontakt i 3-6 måneder. Resultatet er en smaksintens, tørr og fruktig vin.

Sancerre Comte Lafond Grande Cuvée - de Ladoucette
Vinen er utelukkende sauvignon blanc og er laget på utvalgte druer fra byene Sancerre, Bué og Chauvignol i Loiredalen. Vinen representerer definitivt toppsjiktet av hva som produseres av Sancerre, samt på Ladoucettes vingårder.

Pouilly-Fumé - de Ladoucette
Pouilly-Fumé er produsert i byene Pouilly-sur-Loire i Nièvre-regionen i
Loiredalen. Moderne glasstanksgjæring ved 16 °C i 6-8 uker, deretter
bunnfallskontakt i 3-6 mnd. Det er ikke brukt eik for å bevare den friske og
fullstendige smak fra sauvignon blanc-druen. Pouilly Fumé var også kjent som
Napoléons favorittvin.

Baron de L
Denne prestisjevinen fra Patric de Ladoucette blir kun laget i de beste
årganger, av spesielt selekterte druer. Druestokkene skal være minimum 30 år
gamle, da blir intensiteten til druene optimale og vinen deretter. Kun 10 prosent av den totale produksjonen ved Château du Nozet benyttes til vinen Baron de L.

Chablis Régnard
Regnard benytter seg utelukkende av ståltanker. Det ønskes ikke at eikefat
setter sitt preg på vinen.

Chablis Grand Régnard
Den hardføre chardonnay-druen er eneste druetype i Chablis. Den modner utmerket på de solstenkte åssidene, hvor jordsmonnet er kalkholdig, med høyt innhold av fossile østers og andre skalldyr. Chablis Grand Regnard er laget av druer fra de eldste vingårdene, med mer konsentrasjon og dybde som resultat. Vinen er lagret på ståltanker for å beholde friskheten, samt øke levetiden. Legg spesielt merke til den runde flasken som er en kopi av flaskene som var vanlig på 1700-tallet.

Tirsdag den 24. april
Pris: kr 398
Sted: Festsalen Oslo Militære Samfund

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai