Tøffe tak på Sanderstølen

Fire investorer fra Grenland ble for et halvt år siden ufrivillig eiere av Sanderstølen høyfjellshotell. De har ennå ikke blitt kvitt hotellet.
17 Desember 2008 - 21:07

Den eneste de er kvitt er daglig leder Stein Skau-Jacobsen.

Han er en gjenganger i det norske rettssystemet, og er dømt til fengsel, konkurskarantene, bedrageri og økonomisk utroskap.

Betalingsproblemer
Sanderstølen høyfjellshotell har betalingsproblemer og de nye eierne forsøker å holde de private kreditorene fra livet.

- Vi driver for kreditorenes regning, men situasjonen var enda verre da vi kom inn på eiersiden for noen måneder siden, sier Kjell Larsen til Telemark Arbeiderblad.

Han er en av de fire eierne ved Sanderstølen.

I følge Kjell Larsen vil Sanderstølen høyfjellshotell i 2008 få en omsetningsnedgang ned mot 30 millioner kroner mot 36 millioner kroner i fjor. Resultatet ventes omkring minus to millioner kroner.

Merkelig historie
Det ligger en merkelig historie bak eiernes inntogsmarsj på Sanderstølen høyfjellshotell. De fire investorene ga hotellet 15 millioner kroner i lån og håpet på kjapp avkastning fra tomtesalg.

I steden ble de gjennom sitt Golsfjellet Holding AS eiere av halvparten av aksjene i hotellet med konkursrytteren Stein Skau-Jacobsen sittende på den andre halvparten.

Med tre av fire plasser i styret for Sanderstølen høyfjellshotell har telemarkingene fått en avgjørende hånd på hva som skal skje med selskapet.

Avsatt
Nylig var det ekstraordinær generalforsamling for Sanderstølen høyfjellshotell AS.

- Stein Skau-Jacobsen kom ikke og det er i grunn greit for oss, sier Larsen.

Sånn sett kunne de fremmøtte aksjonærene fra Grenland og Golsfjellet Holding AS ha begjært oppbud der og da, noe som også var til vurdering.

Av hensyn til de ansatte, hotellets renommé og sannsynligvis egen lommebok, valgte eierne fra Telemark ikke å begjære oppbud.

Den ekstraordinære generalforsamlingen vedtok å frita Skau-Jacobsen fra lederansvaret ved Sanderstølen høyfjellshotell. Han er derfor borte for godt og en ny leder er underveis.

Styremedlem Kjell Larsen sier bygningen og driftsrettightene er forsøkt solgt for omkring 50 millioner kroner, men at man foreløpig ikke har lykkes. Han tror det kan bli vanskelig å oppnå akkurat den prisen slik markedet er nå.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.