Toscansk trøst i vintermørket

Hvis du må tilbringe vinterferien i byen, kan du koste på deg noen velsmakende drømmer om lysere tider. Ukens vin er den beste trøst for den som lengter til lysere tider eller et bedre liv. Ikke behøver den noe avansert kjøkken for å komme til sin rett he
20 Februar 2003 - 07:43

Vinterferietiden oppleves ofte ekstra vintergrå når den må tilbringes i byen. Og i særlig år for den sportsuinteresserte, siden den sammenfaller med VM på ski. En effektiv trøst kan være et godt måltid og gjerne i kombinasjon med godt drikke. Denne ukes vin trøster like godt med og uten matfølge.

Poliziano Rosso di Montepulciano 2011 (33094) er usedvanlig innsmigrende. En vin setter deg i godt humør. Og det helt uavhengig av alkoholinnholdet. For her er det masser av deilige kirsebær kombinert med en touch av vanilje fra fatet. Meget saftig og frisk med innbydende kirsebærfrukt også i smaken, bløte tanniner og god bærsødme i finishen. En svært anvendelig vin som finner seg til rette sammen med smaksrike fiskeretter, gjerne med torsk, alt innen lyst kjøtt, selvsagt pasta samtidig som den er deilig å drikke som den er. Finnes også som magnumflaske (dobbel størrelse) og kommer i trekasse; Poliziano Rosso di Montepulciano 2005 (41413).

Unngår årgangsvariasjoner
Rosso di Montepulciano er laveste nivå for vinene fra denne sørlige delen av Toscana. Den er nær sagt selvsagt laget av sangiovese som her har tilnærmet perfekte forhold. Denne druen liker å ha det varmt men ikke for varmt, og dessuten tørt og nedbørsfattig. Sangiovesen har fått selskap av 20 prosent merlot. Hvilket forklarer det runde innsmigrende preget i denne vinen. Rosso di Montepulciano er i motsetning til de mer komplekse vinene fra området laget av druer fra de yngste vinstokkene og druene som ikke var av god nok kvalitet til å få innpass i toppcuvéene. Den er således laget for å nytes mens den er ung. Derfor har vinmakeren holdt nøye kontroll med tanninene under fremstillingen. Kun en femdel av vinen har vært innom fat.

Produsenten Polizano har som så mange andre i regionen gjennomgått en kraftig revitalisering de siste 20 år, gjennom sterk fokusering på kvalitet, først og fremst ved å kutte dramatisk ned på utbytte pr vinstokk. Hvilket har gitt resultater og ført Polizano opp i tetsjiktet. Og det velfortjent. For deres Rosso er bare forsmaken på hva denne produsenten kan by på. Polizano ønsker å formidle en tydelig vinstil til konsumentene i form av store, rike viner med rundt bærpreg. Målet er dessuten å by på en jevnt høy kvalitet uten de store årgangsvariasjonene. Nå har regionen, vel og merke frem til 2002, flere gode årganger bak seg, 1999, 2000 og 2001 er alle svært vellykkete.

Moderne og internasjonal
Poliziano Vino Nobile di Montepulciano 2007 (33093), står ikke på noen måte tilbake er i forhold til forventningene til årgangen. En svært moderne tolkning av Vino Nobile som er den mest klassiske vinkategorien i området, med dyp rødfarge, rik men likevel elegant duft av kirsebær, mørke bær, krydder og toast. Smaken følger godt opp med god saftighet, flott integrert eikepreg, fine tanniner, krydret finish og lang ettersmak av modne mørke bær.

Poliziano Vino Nobile di Montepulciano Asinone 2003 (33092) fra enkeltvinmarken med samme navn, stiller imidlertid lillebroren i skyggen. For her er alle aromaene pakket sammen til en nærmest kompakt masse. Duften er fortsatt svært lukket men antyder søte moden mørke bær og kirsebær samt fat. Anslaget er stort og rundt, veldig konsentrert med krydret midtparti og masser av mørke bær, flotte markerte tanniner, og strålende syrer som holder seg helt ut i ettersmaken som for øvrig er meget lang.

Hvilken vin som kvalifiserer best for tilnavnet super, er en smakssak, men Polizianos andre toppvin, Poliziano le Stanze del Poliziano 2000 (41171) er  mer typisk for det som etter hvert er blitt hetende supertoscanere. Årsaken er drueblandingen som er dominert av cabernet sauvignon og merlot og fra og med 2000-årgangen også noe sangiovese. En helt annen og mer internasjonal stil som har fått seg et pent løft  etter at drueblandingen ble justert. Le Stanze 2000 kommer til Norge senere i år. I mellomtiden kan vi nyte 99-utgaven som er vel verdt å bli kjent med.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatte melding.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

La deg friste av påskens beste oppskrifter med appelsin

La deg friste av påskens beste oppskrifter med appelsin

Påske er skiturer, kos i hytteveggen - og appelsiner. Men appelsiner kan brukes til mye mer enn det. Her får du et knippe oppskrifter med nettopp appelsin.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske