Ukens Bondevett til Oslo Spiseforretning

Jarle Baer i Oslo Spiseforretning ble onsdag tildelt Norges Bondelags pris "Ukens Bondevett". Baer fikk prisen for sin profilering av norsk mat, matkultur og glede.
15 Oktober 2004 - 11:27

Prisen ble delt ut av nestleder i Norges Bondelag, Kari Redse Håskjold, i forbindelse med et arrangement i Oslo Spiseforretning der Norges Bondelag møtte internasjonal presse med norske matspesialiteter.

Arrangementet var et ledd i hva Norges Bondelag gjerne vil bli til en tradisjonell, norsk matuke der organisasjonen årlig vil sette søkelys på mangfoldet i norsk matproduksjon. Oslo Spiseforretning, som satser bevisst på norske råvarer, vil kjøre en egen meny av norske spesialiteter gjennom hele uka.

Matuka avsluttes fredag i forretningen Centra på Majorstua i Oslo der norske matspesialiteter har fått sin egen "øy" midt i forretningslokalet. Videre vil osloforbrukerne få møte Bondelagskokken fra 2003, Ingvild Skorpen Bøge, som vil presentere kalveretter fra kokeboka som ble til på bakgrunn av Bondelagsstipendet og samarbeidet med Labb Samdrift i Gulen i Sogn og Fjordane.

Bondelaget inviterer til sanselige matopplevelser
Norsk mat fra norske spesialprodusenter stod på kartet når Norges Bondelag denne uka tok de første bitene av en egen norsk matuke. Mandag og onsdag var det matjournalister som fikk størst oppmerksomhet gjennom arrangementer i Oslo Spiseforretning. Fredag står norsk mat i fokus på Centra på Majorstua i Oslo.

- Vi er stolte av hva vi står for. Norsk natur og klima gir grunnlag for en fortreffelig smak og kvalitet, understreker nestleder i Norges Bondelag, Kari Redse Håskjold, da hun møtte tallrike norske matjournalister mandag. Arrangementene i Oslo skal legge vekt på opplevelsene med norske spesialprodukter - også omtalt som nisjeprodukter. Onsdag møter Bondelaget utenlanske korrespodenter på Oslo Spiseforretning, sammen med blant andre arbeidsgruppa som skal se på mulighetene for markedsføring av norsk mat, kultur og opplevelse i utlandet.

Oslo Spiseforretning og kjøkkensjef Jarle Baer serverer norske spesialprodukter gjennom hele uka. Mandag fikk journalistene for første gang smake på en langtidsmodnet skine fra Grøstad-gris. Skinka var laget på en krysning av landsvin og villsvin, og lagret i 24 mnd. Skinka er foreløpig på prosjektstadiet. Hans Rune Knapstad har bare 50 skinker hengende.

Menyen besto også av speket hjortepølse fra Gjørv gård - servert sammen med med Linieaquavit, reinsdyrsalami med edelskimmel fra Østlia gårdsprodukter, kalveskank-terrin laget på økologisk jerseykalv fra Nygarden i Rendalen, villam med ramsløk fra Austevoll, fjelltørket modnet lammelår med seterrømme og krotekake fra Bjorli Fjellmat, frilandsgris gratinert med røslynghonning - grisen fra Grøstad og honningen fra Agder, hodesylte av Grøstad-gris, gravet sik med sikrogn i lefse fra fra Villfisken ved Sperillen (Valdres), vaktel fra vaktelgården i Tysvær og lagesild-kaviar fra Villfisken, servert på pimpernell fra Gullerud gård. Til dette ble det også servert Kreklingsirup fra Reisa, Tyttebærsirup fra Reisa, Bjørkesirup fra Unni Moen på Kirkenær og ramsløkspuré fra Øystese sammen med tettemelkpudding med åkebærgele til dessert.

Foto: Marthe Bay Haugen

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».