Umenneskelige forhold

Stadig flere hoteller bruker eksterne selskaper til renhold. Fellesforbundet advarer mot umenneskelige arbeidsforhold.

Renhold av hotellrommene har tradisjonelt vært en del av hotellets egen drift. Men nå blir det stadig vanligere å hyre inn eksterne selskaper til å foreta renholdet.
 
Roper varsku
Det får Fellesforbundet til å rope varsku.
 
- Man tyner arbeiderne maksimalt, og når de ikke duger lenger, forsvinner de ut, sier Michella Maria Jensen, sekretær i Oslo og Akershus Hotell- og restaurantarbeiderforening, til Klassekampen.
 
Harde arbeidsforhold
Hun har hørt mange fortvilte medlemmer som gråtende forteller om harde arbeidsforhold.
 
Hun mener at hotellene som setter ut renholdet til eksterne selskaper opptrer kynisk.
 
Også organisasjonsmessig representerer den nye trenden en utfordring. Mens renholderne så langt har vært organisert i Hotell og Restaurantarbeiderforeningen, som er del av Fellesforbundet, er det Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) som organiserer renhold som bransje.
 
Konflikt
Dermed har det oppstått en konflikt om hvem som skal ha rett til å organisere arbeiderne.
 
- Vi mener dette er tariffhopping. Arbeidsgiverne tar seg til rette og bruker den avtalen de mener passer best. Vi tar til orde for at det skal være riksavtalen for hoteller og restauranter som skal gjelde, sier forbundssekretær Clas Delp i Fellesforbundet til Klassekampen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen