Unødvendig knebling

Da Vinmonopolets ledelse valgte å gi alle ansatte totalforbud mot enhver kontakt med den delen av utenverdenen som leverer vin og brennevin, måtte vi ta oss for pannen. Denne panikkartete reaksjon kom selvsagt i kjølvannet av vinterens såkalte smøreskanda
07 April 2005 - 15:37

Aase E. JacobsenAnsvarlig redaktør Apéritif
Foto: Eva Brænd

Frustrasjonen over å bli fratatt muligheten til å utføre jobben til fulle er derfor tydelig å lese i polansattes ansikter om dagen. De har nemlig ingen mulighet til å smake på de hundrevis av nyheter innen vin og brennevin som lanseres mer eller mindre kontinuerlig og som presenteres på åpne smakinger for presse, bransje og inntil slutten av januar - polansatte. Med mindre de kjøper produktene selv for egen penger. Det er det fortsatt ingen som kan nekte dem.

Eller de kan basere seg på hva pressen - og kanskje kundene - mener. Eller de kan nøye seg med å lese innholdsdeklarasjonen, og formidle teknisk informasjon til kundene - slik det ble gjort i polets nære fortid da verken de ansatte eller kundene stilte krav. Er det slik Grøholt ønsker at kompetanseutviklingen i bedriften skal skje i fremtiden? Da slipper de ansatte i hvert fall å møte noen som kan påvirke dem på en "utilbørlig" måte.

Politikerne har imidlertid valgt et monopol for alkoholholdige drikkevarer som Vinmonopolet er satt til å forvalte, og det medfører en rekke forpliktelser for dets ledelse. Blant annet at servicen skal være minst på samme høye nivå som om det ikke var monopol. Hvilken privat bedrift ville frata de ansatte muligheten til gratis (for bedriften) å oppdatere sin kompetanse. Og samtidig redusere tilbudet til kunden?

En kompetanseheving som dessuten må foregå i de ansattes fritid. Hvilken privat bedrift ville krevd det?  Men det er ikke her problemet ligger, snarere hos en polledelse uten ryggrad og evne til å vise de ansatte tillit etter ballesparkene som den nevnte smøreskandalen har påført den.

Alle husker vi episoder fra skolen hvor en bølle klarte å ødelegge for en hel klasse. Kollektiv avstraffelse er en metode som ikke brukes i arbeidslivet - ei heller i en monopolbedrift. Selv om denne omvendte ordrenekten gjelder midlertidig, frykter mange at adgangen til å delta på slike åpne smakinger skal bli enda sterkere regulert i fremtiden.

Da spørs det om Vinmonopolet lenger har noen fremtid.

(Leder Apéritif nr. 2/2005)

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

Reinsdyrfilet er noe av det lekreste du kan servere

Reinsdyrfilet er noe av det lekreste du kan servere

Det møreste kjøttet av alle er reinsdyrfileten. Den fortjener det beste følget, og det er faktisk veldig lett å lage.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Retten klarer seg utmerket godt med bare torsk og salsa verde. Men kjører du løpet helt ut, blir du rikelig belønnet.

Ukens drink