Vant for tredje gang

Rica Nidelven Hotel i Trondheim har vunnet Twinings Best breakfast for tredje år på rad.
06 Mars 2008 - 10:00

Det er ikke nok å gi frokostgjestene en stor frokost for å hevde seg i kåringen Twinings Best Breakfast.

- Unik atmosfære i frokostavdelingen, samt personlig service, er to faktorer som vinneren har tatt på alvor. Omsorg for hotellgjestene er viktig, sier juryen som har bestått av mesterkokken Lars Erik Undertun, matfotografen Bengt Wilson og Stephen Twining, som er 10. generasjon i tedynastiet Twinings.

Åtte av ti
Flere enn åtte av ti hotellgjester spiser frokost på det samme hotellet som de bor på. Dermed blir også dette måltidet det viktigste for hotellene.

God start
- For mange er frokosten på hotellet det samme som at man er borte fra sin egen familie, og da prøver vi så godt vi kan å gi en god start på dagen. En servitør som kommer bort til bordet med dagens avis og spør om du vil ha påfyll i kaffekoppen, viser i praksis hva det betyr å være det gode vertskapet, sier Martina Rabsch, driftssjef for food and beverage i Rica Hotels.

Det siste året har flere av hotellene i kjeden også gitt frokosten et særpreg ved å sette produkter fra lokale småskalaprodusenter på bordet. Rica Nidelven Hotel har gjennom mange år vært et pilothotell i dette arbeidet.

To millioner speilegg
Rica Hotels er også den eneste hotellkjeden som serverer egg og bacon på alle sine hoteller.

Hvert år steker kokkene to millioner speilegg til hotellenes frokostgjester. Frokostkokken på Rica Nidelven Hotel er en av de mange kokkene i kjeden som står ute i frokostsalen mens han steker egg og omelett.

Sjekket hoteller i hele Norge
Det er mat- og drikkeleverandøren Haugen-Gruppen som står bak den årlige frokostkåringen Twinings Best Breakfast, der dommerpanelet i løpet av siste halvdel av 2007 har besøkt landets hoteller.

På jakt etter Norges beste frokost har de besøkt alle hotellkjedene i tillegg til frittstående hoteller over hele landet. De beste frokostene ble deretter med i en finalerunde, der Undertun, Wilson og Twining har gjort nye besøk og en endelig rangering.

Økt inspirasjon
- Kåringen er et tiltak som skal bidra til økt inspirasjon og kreativitet. Vi ser at hotellene i større grad ønsker å tilby gjestene en frokost som gir oppholdet et hyggelig sisteinntrykk, sier Simen Eivindson Haugberg i Haugen-Gruppen.

Et bredt utvalg av pålegg, varmmat, brødprodukter, frukt og grønnsaker samt varm og kald drikke har vært avgjørende. I tillegg er det lagt stor vekt på atmosfære, presentasjon, informasjon, tilgjengelighet og service.

Clarion Hotel Oslo Airport kom på andreplass mens Rica Seilet Hotel i Molde og Radisson SAS Plaza i Oslo deler på tredjeplassen.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.