Vant med klassiske smaker

Selv om det var mange klassiske og ikke minst gode smaker i vinnerretten i årets NM for amatørkokk, så hadde den nybakte norgesmester, Marius Eriksen, lagt inn noen små overraskelsesmomenter som satte prikken over i'en.
14 Juni 2009 - 00:16

"Lettrøkt svinefilet med byggrynsrisotto" er årets beste amatøroppskrift, signert og kokkelert av Marius Eriksen, amatørkokk av det seriøse slaget, fra Langhus i Akershus.

38-åringen vant nemlig foran Helle Øder Valebrokk (37), fra Oslo, i NM for amatørkokk som fant sted på en solfylt Karl Johan i hovedstaden.

Her er vinneroppskriften

På restaurantnivå
Selv var vinneren himmelfallen over seieren:

- Jeg var veldig usikker helt til siste sekund, men bestemte meg allerede på startstreken for at "den reisen til Cognac, den vil jeg ha", sier den lykkelig tittelinnehaveren.

For førstepremien er intet mindre enn et besøk hos den "norske" cognacprodusenten Bache-Gabrielsen samt en osteprodusent i Charente, Frankrike.

Og vinne gjorde han altså, med hjelpekokk Mathias Spieler Bugge fra The Flying Culinary Circus, for at alt skulle gå glatt og ikke minst raskt i løpet av de 30 minuttene de hadde til rådighet. For mens Øder Valebrokk, som fikk hjelp av Christopher Davidsen fra fra Statoil Stavanger, disket opp med en noe mer rocka versjon av svinefilet, kalt "Bortskjemt gris", pyntet med nyinnkjøpt bladgull fra Barcelona, hadde Eriksen satset på en mer klassisk raffinert tilnærming, hvor enkelte ingredienser var byttet ut med typisk norske.

Eksempelvis brukte han byggryn og Gammel Dronning fra Den Blinde Ku i stedet for ris og parmesan. Og det norske preget var også et element som ble belønnet i årets konkurranse.

Eriksen beviste ettertrykkelig at han har full kontroll på både kokekar og smak. For til syvende og sist er det smaken som avgjør, og juryens dom var blant annet at vinnerretten kan settes på en hvilken som helst restaurantmeny - av høyere klasse vel å merke.

Tilnærmet perfekt
Juryformann Aase E. Jacobsen, ansv. redaktør for aperitif.no er raus med lovordene:

- Vinnerretten har tilnærmet perfekt balanse mellom smaker og har en deilig syrlighet fra norske epler som gjør at den oppleves lett til tross for at den er veldig smaksrik, sier hun.

Jurymedlem Ole Jonny Eikefjord, kjent kokk og restauranteier, påpeker også rettens gode ernæringsmessige sammensetning

- Her er det riktig forhold mellom proteiner og karbohydrater, forklarer han til konferansier Ole Martin Alfsen, Kulinarisk Akademi.

Og Ida Berg Hauge, daglig leder for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (melk.no), var svært fornøyd med bruken av de to meieriproduktene, hvorav ett syrnet, som konkurransekriteriene krevde.

- Den lille skålen med ramsløkrømme utgjør et forfriskende og overraskende element, hevder hun.

Se NRKs reportage fra finalen her (ca 9 minutter ut i klippet)

Ikke lei seg
Juryen uttrykte imidlertid veldig tydelig at nivået i årets finale i NM for amatørkokk er veldig høyt, og at det kun var detaljer som skilte de to finalistene. De to hadde kvalifisert seg etter en innledende runde blant til sammen 40 innsendte NM-oppskrifter fra andre glade amatørkokker.

Derfor er Øder Valebrokk slett ikke lei seg for andreplassen.

- Det er en premie i seg selv å få teste seg selv i en slik setting, sier hun og klapper fornøyd på premiene sine som er både en knivkoffert fra Victorinox til en verdi av 9.000 kroner, salt- og pepperkverner fra Peugeot verdt 1.800 kroner samt kokeboken "Gourmet for folket" signert Ole Jonny Eikefjord.

Her er oppskriften som ble nummer to

NM for amatørkokk arrangeres av aperitif.no i samarbeid med Opplysningskontoret for Meieriprodukter (melk.no), Electrolux, Orcan Beverage, Victorinox og Peugeot.

Her følger alt du trenger å vite om konkurransen:

Foto: Roger Kolbu

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai