Vanvittig vedtak om vørterøl

For tredje gang har Sosial- og helsedirektoratet vedtatt at Hansas reklamekampanje for vørterøl er ulovlig. Direktoratet mener bryggeriets kampanje gir assosiasjoner til alkoholholdige drikkevarer, på tross av at kampanjen faktisk har ført til en sterk salgsøkning for vørterøl.

- Det er vanvittig å tolke kampanjen som alkoholreklame, sier Fremskrittspartiets alkoholpolitiske talsmann Harald T. Nesvik. Han skriver nå brev til sosialministeren for å få vedtaket stoppet.

- I løpet av uka vil jeg sende et brev til sosialminister Ingjerd Schou der jeg ber om at dette vedtaket må bli stoppet, sier Nesvik. Også Bjarne Håkon Hanssen, sosialpolitisk talsmann for Arbeiderpartiet, stiller seg uforstående til direktoratets avgjørelse.

- Myndighetene må ikke bli paranoide i sin iver etter å håndheve alkoholloven, sier Hanssen til Aftenposten.

Logo til besvær
I reklamekampanjen fleiper Hansa med at ingen egentlig liker vørterøl. Kampanjen har vært vist det siste halvåret. Konflikten mellom bryggeriet og direktoratet dreier seg om bruken av bryggeriets logo i reklamekampanjen. Direktoratet mener denne logoen gir klare assosiasjoner til alkoholholdig drikke og ønsker derfor å stoppe kampanjen.

Nå har Bryggeri- og mineralvannforeningen engasjert seg i saken, og informasjonsdirektør Helge Hasselgård mener at direktoratet feiltolker lovverket.

- Høyesterett har presisert at det er fullt lovlig å vise bryggerilogoer i reklame for alkoholfrie drikker. Vi mener at den aktuelle kampanjen helt tydelig dreier seg om alkoholfritt vørterøl, sier han.

Han får støtte fra Nesvik, som heller ikke kan se at vørterølkampanjen skal bidra til økt alkoholbruk i Norge. - Denne kampanjen kan ikke på noen som helst måte tolkes som reklame for alkoholholdig øl. Dette er nok et eksempel på hvordan myndighetene velger å tolke regelverket på en måte som strider mot sunn fornuft, sier Nesvik.

Alkoholfri salgssuksess
Helge Hasselgård mener at Bryggeriforeningens ferske omsetningstall sier sitt i denne saken. I løpet av årets seks første måneder steg salget av vørterøl med 15,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Og i årets junimåned ble det solgt 23,8 prosent mer vørterøl enn i juni i fjor. Før Hansa startet sin vørterøloffensiv har salget vært jevnt synkende i mange år.

Kilde: Newswire

Forsiden akkurat nå

Det brygger opp til ny ølkrig

Importen av øl i butikkstyrke er nå så stor at hvert femte glass øl er brygget utenfor landets grenser. Mens noen frykter en reprise på ølkrigen fra begynnelsen av 2000-tallet, forklarer importør Carlsberg-Ringnes det hele med midlertidige kapasitetsutfordringer. Les hele saken

Til toppen