Vår på kjøkkenet

Når det begynner å dryppe fra taket, settes også vårfornemmelsene i gang. Og det må vi feire med mat og drikke som gir de samme assosiasjonene. Ferskt og friskt i både duft og smak er fornuftige stikkord for denne ukens match.
18 Mars 2004 - 01:00

Aase Jacobsen Foto: Eva Brænd

Vårens farge nummer én, lys grønn, blir enda mer lovende når den kombineres med varmende oransje, og delikat kremhvitt. Når duftbildet byr på grillaromaer, sitrus og krydder, er vi overbevist at det snart er vår. Selvsagt må også drikkefølget være forfriskende vårlig. Så til vår grillete ørret som er gravet med chili og sitron servert med marinerte sukkererter og stuet blomkål, velger vi oss den vårligste av alle druer, nemlig sauvignon blanc. Denne svært aromatiske druen gir viner som dufter av syrlig frukt som stikkelsbær og sitrus,  særlig søt grapefrukt, solbærblader og irrgrønt gress. Smaken er frisk, fruktig og syrlig men likevel med store muligheter for god fylde. En svært anvendelig vin til så vel nipping som mat.

Denne druen dyrkes nå i stor stil over hele verden, men dens hjemsted er Frankrike, nærmere bestemt Bordeaux. Og her får den ofte selskap av sémillon og muscadelle som runder av sauvignon blancs ofte skarpe syre og fyller ut dens slanke silhuett. Ch. Bonnet 2013 (2825) er en mangeårig storselger som aldri skuffer. Den er frisk og rund på samme tid og svært så innsmigrende uten at den blir kommersiell.  Deilig forfriskende til vår grillete gravlaks.

Når sauvignon blanc dyrkes i varmere klima enn Bordeaux, behøver den ikke hjelp av andre druer. Som for eksempel i Chile. Casablanca Sauvignon Blanc 2002 (14516) henter sine druer fra dalen med samme navn, og Casablanca er nærmest blitt Chiles grand cru for hvite viner. Derfor dyrkes det her sauvignon blanc og ikke den mindreverdige sauvignon vert som fortsatt dominerer ellers i Chile. I Casablanca er klimaet noe kjøligere enn ellers i sentral-Chile, delvis på grunn av nærheten til Stillehavet. Men varmt og solrikt nok til å gi fullmodne druer. Og når sauvignon blanc er helt moden dominerer de tropiske aromaene over de urte- og gressaktige tonene som kjennetegner druen i et kjøligere klima eller årgang.

Casablanca Sauvignon Blanc 2002 er utrolig intens i duften og et skoleeksempel for å lære hvordan sauvignon blanc dufter. Masse stikkelsbær, søt sitrus og solbærblader. Smaken følger opp med rund og god frukt kombinert med fin friskhet, smøraktig fylde fra midten og frisk frukt i finishen. En svært lettlikendes partner til den vårlige gravørreten.

New Zealand har seilet opp som en stor konkurrent til Frankrike når det gjelder å briljere med denne druen. Marlborough på sør-øya har samme posisjon som Casablanca i Chile, rent bortsett fra at klimaet er mye friskere, med relativt store forskjeller mellom dag- og nattemperatur, et forhold som bidrar til å sikre gode syrer i den endelige vinen. Wairau River Sauvignon Blanc 2003 (20365) er et meget godt eksempel på elegansen denne regionen evner å tilføre sauvignon blanc. Frisk og delikat duft av tropisk frukt, blomster, grønne epler og et snev av grønn asparges. I munnen er den fruktig med god syrlighet, slank men likevel med fin druefedme og -karakter. Den sitter veldig godt og lenge med grønne epler og flint i finishen. Et slankt og elegant alternativ til gravørreten.

Grillet gravørret med marinerte sukkererter og stuet blomkål

Fremgangsmåte

Fjern de største beina fra filetene. Bland sukker, salt, chili og sitron. Gni blandingen inn kjøttsiden. Legg sidene mot hverandre på et avlangt fat. Pakk inn med plastfolie slik at filetene blir presset sammen. Legg gjerne et annet fat el.l. oppå for ekstra vekt. Sett i kjøleskapet og la stå minst to døgn. Ta ut av kjøleskapet og vend en gang i døgnet.

En halvtime før servering tas fisken ut. Skjær kjøttet løst fra skinnet og del opp i passe serveringsstykker. Varm grillen, en grillpanne eller en vanlig steikepanne og steik et minutt på hver side. Sjekk at kun 2 mm av fiskekjøttet på hver side er gjennomstekt. Dryss eventuelt over litt salt. Server med stuet blomkål og marinerte sukkererter.

Resten av gravørreten kan du fryse ned eller servere som en kaldrett med most avocado dagen etter.

Marinerte sukkererter:
Kok opp lettsaltet vann og slipp sukkerertene oppi. La dem koke i 20 sekunder. Overfør dem til iskaldt vann. Bland dressingen og hell over sukkerertene. La stå i minst 15 minutter. Mens du lager den stuete blomkålen.

Stuet blomkål:
Del blomkålen opp i små buketter. Kok dem knapt møre i lettsaltet vann. Hell av vannet. Kok opp matfløte i en kasserolle og kok den inn til halvparten gjenstår. Smak til med sitron, salt og pepper. Bland med blomkålbukettene.

Du kan eventuelt servere en søt, syrlig og sterk saus til. Den løfter retten ytterligere uten at den skaper noen problemer i forhold til vinen, gitt at du ikke bader maten i den: Bland alt godt og hell en tynn stripe rundt eller langs den stuete blomkålen.

Her finner du gode oppskrifter på sjømat på grillen

Og her finner du veldig mange deilige grillretter

Mariner selv med disse gode marinadene

Her finner du inspirasjon til salater som kan passe ved siden av

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske