Vårfest for jentene

Ukens rett med tilhørende viner passer godt for vårens jentelag. Men noen av gutta kan også tenkes å sette pris på kombinasjonene.
01 April 2000 - 19:03

Slutten på vintergrønnsakene som gulrot, sellerirot og purre som har fått fint selskap av jordskokk. Sammen med våryr kylling. Da behøver vi ikke pøse på med mye krydder men la ingrediensene få snakke for seg. Piffen settes med en enkel men frisk saus, som du også kan servere den som passer på linjene. Hørte jeg jentelag?

Til en slik rett søker vi primært blant hvite viner. Selv om vi har med kjøtt, er tilberedningen vel så mye i retning fisk. Kokte grønnsaker, smørsteking, hvitvinssaus. Og vi tenker på klassiske viner, og da havner vi selvsagt i Frankrike.

Vi går til Burgund hvor chardonnay er hvitvinsdruen par excellence og hvor druen sammen med jordsmonnet får snakke sammen uten at fataromaer tar all oppmerksomheten. For dominerende fatpreg ønsker vi ikke til en slik rett.

Den perfekte match fant vi i en eksklusiv vin: Meursault Les Genevrières 1er Cru 1996 fra en produsent som heter Louis Jadot. Meursault er landsbyen som gir noen av de deiligste utgavene av chardonnay på denne jord. Og vinmarken Les Genevrières gir noen av de meste elegante Meursault''ene overhodet. 1996-årgangen er også en av de aller beste fra den kanten, så forholdene ligger vel til rette for at det er noe godt i flasken. Denne versjonen koster kroner 431 (varenr. 31613, bestillingsutvalget) og gir tro det eller ei, vanvittig mye vin for pengene: Stor kompleksitet og eleganse i så vel duft som smak med smør, nøtter, eik, mineraler, tropisk frukt og nydelig chardonnaypreg og balanse mellom syrer og frukt. Og fataromaene er så utrolig godt integrert i vinen at de knapt nok kjennes. Men dette er nok en så høy prisklasse at de fleste aldri kunne tenke seg å bruke så mye på en flaske vin. Ikke en gang halvparten. Og i hvert fall ikke hvis festen strekker seg langt ut i de små timer, som den så ofte gjør.

Derfor er burgunder nummer to av det rimeligere slaget. Ikke så fornem selvsagt, men hederlig på alle måter: Clos du Château 1994 fra Château de Meursault kr 180 (varenr. 34759, basisutvalg). Den tilhører ikke appellasjonen Meursault siden den kommer fra vinmarker utenfor grensene. Her er jordsmonnet mye rikere og tyngre enn i Meursault som alltid gir svært mineralske viner med stor eleganse. Clos du Château 1994 er likevel en vellaget vin med en fin duft som byr på flint, sitrus, fat og smør. Smaken er rund med fin friskhet og fin avslutning. En god matvin. Og til retten passer den godt.

Når vi ikke drikker hvite burgundere til retter av dette slaget, blir det gjerne en hvit bordeauxvin. De enkleste hvitvinene derfra er fruktige og helt uten nærkontakt med tre. Når du beveger deg opp mot 150 kroner og over øker kompleksiteten i vinen og fatet spiller en større rolle i modningen av vinen. Her er imidlertid druene helt andre, hovedsakelig sauvignon blanc og sémillon. Den første gir friskhet og frukt. Sistnevnte gir fedme og fylde. Og er veldig glad i eik.

Domaine de la Solitude er en meget solid representant for de mellomdyre hvite bordeauxer. Den er laget av mesteren selv, Bernard Olivier som er mest kjent for Domaine du Chevalier. Som finnes både i rød og hvit utgave men som er svært ettertraktet og derfor ikke fast lagervare. Domaine de la Solitude derimot finnes nå i 1996 (varenr. 32322, bestillingsutvalget) som er en meget elegant vin med flott mineralkarakter og tydelig sauvignonpreg samt noe fat, smør og karamell i duften. Smaken er fruktig og frisk, elegante syrer som balanserer godt mot frukten og fatpreget, ettersmaken er lang med god friskhet. En besnærende vin som blir litt for lett til retten, den vil heller ha fisk og skalldyr med saus enn kylling.

Men alle liker ikke hvitvin. Vi har derfor en rød på lur. Og en skikkelig rimelig en: Gjengangeren Château St. André Côte-du-Rhône i 97-årgang (varenr. 6625, basisutvalg) til korner 86,30 er akkurat slik en rødvin til denne retten må være. Behagelig saftighet og fin friskhet med svært bløte tanniner samt et fint krydderpreg. Kanskje ikke akkurat en kosevin, til det er den for frisk, men fin matvin til vårligere anledninger hvor det serveres retter med lyst kjøtt eller fisk som ikke er så veldig kraftige.

Saftig kylling på vintergrønnsaker

2 porsjoner
pris pr porsjon ca kroner 55
2 kyllingfileter
smør
Stek kyllingfiletene lys brune på begge sider i smør i en varm panne. Dryss over salt og pepper og sett i stekeovnen i 5 minutter ved 200 grader. Ta dem ut av ovnen og la hvile.

Hvitvinssaus:
2 sjalottløk
1 ss smør
2 dl hvitvin
3 dl kyllingkraft
salt og pepper
Fres finhakket løk i smør. Hell over vin og kraft. Kok inn til en tredel. Kjør sausen i mikser til helt glatt konsistens. Løken er med på å jevne sausen og å gi smak. Hvis du ønsker en helt glatt saus, må du sile den og evt. jevne med litt maisenna rystet med litt kaldt vann. Smak til med salt og pepper.

100 g portobellosopp eller aromasopp
1 ss smør
salt og pepper
Skjær soppen i skiver. Fres i smøret i fem minutter. Sett til side.

2 gulrøtter
½ sellerirot
2 jordskokker
1 purre
salt og pepper
Grønnsakene skjæres i grov julienne, altså i ½ cm tykke staver. Dampes i 2-3 minutter. Legg en god klatt smør over og legg lokk over. Dryss over salt og pepper.

Fordel grønnsakene på tallerkener. Legg brystfiletene oppå. Hell sausen rundt og fordel soppen på toppen. Server med potetmos eller pasta.

Foto: Alf Börjesson

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske