Drikke
Varsler søksmål om inndragning av skjenkeløyve

Det toppet seg for ledelsen av utestedet Hall Toll da de mottok varsel om inndragning av skjenkebevillingen.
Aase E. Jacobsen
17 September 2014 - 15:14

Daglig leder ved Hall Toll, Lavrans Gjønnes, mener beslutningen er tatt på feil grunnlag, melder www.rogalandsavis.no. Nå er Gjønnes villig til å teste beslutningen i retten.

Rammer hardt

Det er det mye omtalte prikksystemet som benyttes av Stavanger kommune overfor byens skjenkesteder som vekker harme blant byens serveringssteder.

Flere har i senere tid uttrykt stor misnøye, og mange har påpekt at prikksystemet ikke fungerer som tiltenkt. Serveringsstedene Cementen og Champ har allerede fått sin skjenkebevilling inndratt på grunn av prikkbelastning.

I mars fikk Hall Toll et brev om at bevillingen for andre etasje vil bli inndratt i tre uker. Årsaken er at skjenkekontrollørene hadde notert ned for mange prikker. Noe som provoserer daglig leder sterkt:

– Vi føler oss mildt sagt urimelig hardt straffet. Hvis skjenkekontrollørene og politikerne i Stavanger kommune tolker regelverket riktig vil det være umulig å drive et utested i Stavanger, sier Gjønnes til Rogalands Avis.

Feiltolker lovverket

Gjønnes får støtte av styreleder Trond Jacobsen som er villig til å gå rettens vei.

– Det som er helt sikkert er at dette vedtaket i første omgang vil bli klaget inn til fylkesmannen. Hvis de er av samme oppfatning som Stavanger kommune, er vi innstilt på å ta dette vedtaket til retten, sier Jacobsen til RA.

Dersom de vedtaket blir stående vil Gjønnes og Jacobsen måtte vurdere å stenge Hall Toll.

Deres advokat, Ann Mari Risvoll Winterhus-Fjeld i Deloitte mener kommunen feiltolker lovverket. Grunnlaget var en rapport som førte til at stedet hadde fått prikker, som følge av at fire åpenbart berusede personer hadde oppholdt seg i lokalene under en kontroll i desember.

– I den rapporten står det at skjenkekontrolløren hadde oppdaget disse personene før vaktene på Hall Toll, sier Winterhus-Fjeld til Rogalands Avis.

Advokaten viser til at det ikke finnes noen hjemmel i alkoholforskriften som tilsier at skjenkekontrolløren kan dele ut prikker selv om de oppdager åpenbart berusede personer i lokalet før vaktholdet.

Oppfylte kravene

Det som i realiteten skjedde da Hall Toll fikk de ubehagelige prikkene, var at fire åpenbart berusede personer ble geleidet ut av lokalene av stedets vakter i påsyn av skjenkekontrolløren.

– Rapporten viser at kontrolløren observerte at vaktene fjernet fire mennesker fra lokalet. Det er lagt til at responstiden var på henholdsvis null, tre, fem og syv minutter. Etter mitt skjønn er denne reaksjonstiden i kategorien meget rask. Pliktene til Hall Toll ble ved disse tilfellene oppfylt til punkt og prikke, sier Winterhus-Fjeld.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.