Verdens sterkeste brennevin

I hard konkurranse med nærmere 10 000 vin- og brennevinsmerker, er Smirnoff kåret til verdens sterkeste merkevare.

Det er verdisettingsselskapet Intangible Business som nylig har gjennomført en undersøkelse på nærmere 10 000 vin- og brennevinsmerker for å komme frem til de hundre sterkeste merkevarene i verden. I den sterke konkurransen var det Smirnoff som ble rangert som den sterkeste merkevaren av samtlige. Ifølge Intangible Business vant Smirnoff blant annet på grunn av at den over hele verden serveres på nesten alle tenkelige steder med sjenkebevilling.

Selskapet uttalte også at den virkelige makten til det velkjente vodkamerket og de andre topplasserte produktene ligger i at de skaper verdi for eieren. Det selges på verdensbasis 22 millioner kasser med Smirnoff hvert år, hvorav 618 000 kasser i Norge alene. Vodkaen som ble relansert i Paris etter den russiske revolusjonen, lages i dag etter de samme strenge reglene som originalen og etter en trippel destilasjon blir vodkaen filtrert ti ganger.

Smirnoff eies av selskapet Diageo, som foruten å ha hele tre merker på topp-ti listen (Johnnie Walker, nr 3, og Bailey's, nr 10), også ble kåret til det ledende eierselskapet foran Baccardi Martini, Pernod Ricard og LVMH.

Det er brennevinsmerker som utmerker seg på topp ti listen - vi må helt ned til 18. plass for å finne champagnehuset Moët & Chandon, fulgt av amerikanske Gallo på en 20. plass. Har du lyst til å se hvordan dine favorittmerker hevdet seg kan du se hele undersøkelsen her .
 
Les mer om andre typer brennevin i vår store seksjon som du finner her , eller finn din favorittdrink i Apéritifs Bartender .
 
Verdens ti ledende merkevarer for vin- og brennevin er:
1. Smirnoff
2. Bacardi
3. Johnnie Walker
4. Martini
5. Stolichnaya
6. Hennessy
7. Jack Daniels
8. Absolut
9. Ballantines
10. Bailey's
 
Merkevarene ble bedømt etter åtte kriterier:
1. Markedsandel
2. Merkevarens vekst (prognoser basert på ti års historiske data og fremtidige trender)
3. Prisposisjonering
4. Merkevarens utbredelse I det globale markedet
5. Kjennskap til merkevaren
6. Merkevarens relevans - evnen til å assosiere med market og villighet til å kjøpe dette
7. Merkevarens historiske posisjon i samfunnet
8. Konsumentens oppfattelse av merkevaren

Forsiden akkurat nå

Til toppen