Vil styrke norsk i næringslivet

NHO Reiseliv, NHO Service og NHO Mat og Drikke går sammen om å lage en modell for norskopplæring i bedrifter.

Språket er nemlig en utfordring i hotell- og restaurantbransjen.
 
Det hele handler om et prosjekt som skal gå over tre år. KOM er et utviklingsprosjekt som frem mot 2011 skal ende i et verktøy som kan hjelpe virksomheter med forståelse og intern kommunikasjon.
 
Viktig på kjøkkenet
- Spesielt mener vi norskopplæring er viktig som et virkemiddel for å øke sikkerheten rundt matproduksjon, og fordi det vil gjøre medarbeidere bedre skikket til mer allsidige arbeidsoppgaver i bedriften, sier HMS-rådgiver i NHO Reiseliv, Erland Wolff til organisasjonens hjemmesider.
 
Oppfølging
- Ved å gi kjøkkenpersonale oppfølging og muligheter til å forstå norsk språk og kultur, vil de stå enda bedre rustet når de skal følge prosedyrer og regler som gjelder på kjøkkenet, sier han.
 
- Dette skal gi arbeidsgiver et godt verktøy og hjelpe dem til å motivere de ansatte til å gjennomføre språkkurs. Mange bedrifter innen restaurant- og kjøkken har mye å tjene på å engasjere seg rundt dette, sier han.

Forsiden akkurat nå

Til toppen