Vin 55 prosent billigere i Sverige enn i Norge

Så er det endelig klart - én liter vin blir over seks svenske kroner billigere i Sverige fra 1. desember. Den svenske regjeringen har lagt fram neste års statsbudsjett for Riksdagen, og vil få flertall for forslaget. Dermed øker avgiftsforskjellene mellom
07 Oktober 2001 - 16:24

Det frykter formann Ivar Amundsen i Vin - og Brennevinsimportørenes Forening (VBF), som spår enda større vekst i grensehandelen med alkohol hvis ikke politikerne nå reduserer de norske avgiftene betydelig.

- Siden Systembolaget innførte lørdagsåpent har den norske grensehandelen med vin og brennevin hver måned ligget 50 prosent over fjorårstallene. Mens dette tidligere var et brennevinsproblem, er det nå sterk vekst i grensehandelen med vin, og med svenskenes nye priskutt vil folk spare nærmere 35 kroner på en flaske. Det innebærer at de vanligste vinene i Sverige vil koste under halvparten av det nordmenn må betale på Vinmonopolet, sier en bekymret Ivar Amundsen, formann i VBF.

Veiskille i 2004
VBF forventer at avgiftsforskjellene mot Sverige og Danmark bare blir større i årene som kommer, og forventer en langsiktig alkoholpolitikk fra den nye regjeringen.

- Nå som valgkampen er tilbakelagt forventer vi at løftene holdes. Når svenskene reduserer avgiftene på vin med hele 19 prosent må også den norske vinavgiften ned hvis man virkelig ønsker å gjøre noe med den stadig økende grensehandelen og smuglingen, påpeker Amundsen.

Det er omveltningene i nordisk alkoholpolitikk som får VBF til å frykte flere svenske avgiftsreduksjoner i 2002 og 2003. Allerede fra nyttår kan hver svenske ta med seg hele 2 liter sprit og 32 liter vin ved innreise fra et annet EU land. Om to år trer EUs turistkvoter i kraft, og denne kvoten økes til 10 liter sprit og 110 liter vin.

- Innføringen av EUs tollkvoter blir et veiskille for nordisk alkoholpolitikk. Svenskene vil bli nødt til å redusere avgiftene sine ytterligere. Det haster derfor for Norge å begynne omleggingen av alkoholpolitikken slik at vi kan bringe avgiftene i bedre samsvar med Sverige. Avgiftsforskjellene mellom Norge og Sverige må som et minimum halveres i neste årets statsbudsjett, dersom vi i fremtiden ønsker at folk skal handle på Vinmonpolet, mener Amundsen.

Store prisforskjeller
Den svenske avgiftsreduksjonen innebærer at man fra 1. desember kan kjøpe rekordbillig vin på Systembolaget. Inkludert fradrag av moms på avgiften, utgjør prisnedsettelsen 6,25 pr. liter eller 4,70 svenske kroner per flaske. Med den svenske avgiftsreduksjonen vil en flaske vanlig vin bli nærmere 35 kroner billigere i Sverige enn i Norge.
De nye prisforskjellene mellom Norge og Sverige illustreres med følgende eksempler:

Saint Clement rødvin, Bag in Box 3 liter
Systembolaget: Nåpris NOK 156,59 (SEK 189,00)
Forventet nypris: NOK 140,85 (SEK 170,00)
Vinmonopolet:  Nåpris NOK 279,00
Prisforskjell i dag: NOK 122,41
Ny prisforskjell: NOK 138,15
prosent billigere i Sverige: 49,5 prosent

Liebfraumilch hvitvin, flaske 0,75 l
Systembolaget: Nåpris: NOK 32,31 (SEK 39,00)
Forventet nypris: NOK 28,42 (SEK 34,30)
Vinmonopolet: Nåpris NOK 63,60
Prisforskjell i dag: NOK 31,29
Ny prisforskjell: NOK 35,18
prosent billigere i Sverige: 55,3 prosent

Kurs pr. 03.10. 100 SEK = 82,85 NOK

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Ukens drink
Mayfair

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.