Vinens Forza Italia

Den 24-årige italieneren Enrico Bernardo fikk endelig sin velfortjente seier i et internasjonalt mesterskap for sommelierer, nemlig Trophée Ruinart 2002. Med andreplassen har Sveriges Jonas Röjerman nok en gang demonstrert at han tilhører eliten innen kun
18 Juni 2002 - 21:00

Franskmennene måtte se seg slått på hjemmebane i årets utgave av Trophée Ruinart hvor italienske Enrico Bernardo gikk til topps med svenske Jonas Röjerman på annenplass. I det forrige Trophée Ruinart var nemlig både Bernardo og Röjerman på pallen men da toppet en franskmann. Bernardo og Röjerman var imidlertid suverent bedre enn årets franske deltaker, Henri Chapon, i den krevende finalen som inkluderte så vel blindsmaking av tre viner og sju brennevin som praktiske øvelser av typen dekantering, valg av vin til en fast meny, pleie av restaurantgjester samt servering av sigar. Og som en liten overraskelse til slutt skulle de tre finalistene fordele hver sin magnum champagne på 16 glass uten å måtte etterfylle.

Bildet: Fra venstre Henri Chapon, Jonas Röjerman, Enrico Bernardo og Ruinarts adm. dir. Roland de Galonne.

Selvsagt var det en Ruinart champagne det var snakk om. Litt reklame må arrangøren av dette storslagne mesterskapet få lov å legge inn. For Trophée Ruinart er egentlig det mer eller mindre offisielle europamesterskapet hvor hele 33 nasjoner deltar. Norge ble representert på en utmerket måte av Dan Lystad, vinkelner på Le Canard i Oslo og to ganger norgesmester i både 2001 og 2002. Men innsatsen var ikke nok til å komme blant de tre beste. For å kvalifisere seg til finalen måtte de 33 deltakerne gjennom en tøff teoretisk prøve. Samt praktiske øvelser som skriftlig og muntlig blindsmaking av vin og brennevin, "live" vinsetting til mat samt dekantering.

Til å bedømme kandidatene var juryen bestående av til sammen 40 medlemmer med Remi Madsen, president i Den Norske Vinkelnerforening og Frithjof Nicolaysen, kvalitetsjef i Arcus Produkter som de norske representantene. - Dette er en konkurranse med svært høy vanskelighetsgrad på de teoretiske planet. Etter min mening altfor høy siden en for stor andel av spørsmålene oppleves som "umulige" å svare på med normal studieinnsats, forklarer Nicolaysen.

Bildet: Fra venstre Frithjof Nicolaysen, Dan Lystad og Remi Madsen.

Madsen som på lik linje med Nicolaysen har mange års dommererfaring fra denne og andre internasjonale konkurranser er enig men synes likevel at spørsmålene er langt mer relevante for en vinkelner enn hva de har vært i tidligere Trophée Ruinart. - Det er tydelig at både dommeres og deltakeres kritikk er blitt tatt hensyn til. Det gjelder også valg av viner og brennevinstyper til blindsmakingene, poengterer han.

Madsen synes også at deltakerne i årets konkurranse demonstrerte et jevnere kunnskapsnivå enn før. - Med 33 deltakere vil det alltid være en rekke land som er med bare for å høste erfaringer. Men forskjellene mellom de andre som har vært med siden starten i 1988 blir stadig mindre. Det er derfor veldig kort avstand i form av poeng fra de tre finalistene og til resten selv om disse resultatene ikke offentliggjøres, sier han.

- Men det er likevel ingen tvil om at den beste vant. Bernardo viser tydelig at han har full kontroll, er avslappet og scenevant. Det hele er et spørsmål om trening og han har skaffet seg mye erfaring gjennom deltakelse i flere internasjonale konkurransersammenheng. Og på kontinentet er det å vinne i en slik konkurranse forbundet med enorm prestisje, langt høyere enn vi kan forestille oss her til lands hvor mat- og vinkultur fortsatt er et lavt prioritert område, understreker Nicolaysen.

Da er det ikke overraskende at sølvvinner Jonas Röjerman som til daglig er å finne på Grand Hotell i Stockholm, er strålende lykkelig over resultatet. - Jeg er kjempefornøyd med å bli nummer to, for det virker nesten umulig å vinne over Bernardo som er imponerende dyktig. Jeg ville aldri kunne investere så mye tid i trening og forberedelser før konkurranser som han og mange andre deltakere på kontinentet gjør, forteller Röjerman som er blitt pappa i løpet av det siste året og dermed har fått helt nye øvelser å trene på. Hvorvidt han blir Sveriges representant i VM i USA neste høst er dermed usikkert.

Ei heller om han stiller i neste Trophée Ruinart om to år. Det hadde vært hyggelig for så vel Sveriges som Skandinavias renommé om Röjerman kunne kopiere seieren til Mikael Söderström da han i 1990 ble Europas beste sommelier. En opplevelse han beskriver som en av de aller største i sitt liv. Og vår egen Dan Lystad lover å legge seg i hardtrening de kommende to årene med et klart mål om å komme til finalen.

Foto: Jan H. Amundsen

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.