Vinexpo 2005: Verden forandres, Vinexpo tilpasser seg

Alle de 41.000m² utstillingsareal på Vinexpo er nå utsolgt. Utstillere fra 47 land vil delta på den verdensledende vin og brennevinsmessen som arrangeres fra 19. til 23. juni 2005 i Bordeaux. Produkter fra en lang rekke gamle og nye distrikter vil bli presentert. I år vil Vinexpo, mer enn noen gang, være den viktigste møteplassen for alle verdens vinprodusenter.

Med den nye Hall 3, en omorganisert Hall 1 og et nytt utstillingsområde i kongressenteret, byr Vinexpo på et utvidet spekter av tjenester og satser på å bli enda mer attraktiv.

Ny eller gammel, vinprodusentene fornyer seg, og deltar fortsatt på Vinexpo!
Italia, Frankrike, Spania, Tyskland og Portugal, som til sammen representerer majoriteten av verdensproduksjonen og internasjonal handel, stiller igjen tungt på den 13. Vinexpo. "Nykommerlandene" Chile, Argentina, Sør-Afrika, Australia og USA, som representerer nær en fjerdedel av verdensproduksjonen, vil være tilstede på messen, unntatt New Zealand.

Til tross for at Beringer og Gallo ikke deltar, er amerikanske aktører betydelig representert med Wine Institute of California og Constellation International (som nettopp har overtatt Mondavi).
Når det gjelder Australia er den eneste av de store utstillerne som mangler Wolf Blass (Foster's), samtidig har to nye utstillere meldt seg på (Nugan Group og De Bortoli). BRL Hardy tar imot besøkende til Club des Marques, i år under "Constellation"-flagget. Pernod Ricard presenterer Jacob's Creek, en av markedslederne i Australia. Den australske paviljongen ledes av Austrade og ikke av Australian Wine Trade Bureau, slik som i 2003. Fra Sør-Afrika øker både Distell og Western Wines sine standarealer, og Winecorp stiller på Vinexpo for første gang. The South African Wine and Spirits Export Council deltar ikke i år. Chile og Argentina vil i år delta på samme nivå som i 2003.
For komplett liste se: www.vinexpo.fr

Vinexpos mange nye ansikter
- En permanent løsning for Hall 3
Rett vest for Hall 1 ligger Hall 3 med 12.000m² utstillingsareal uten en eneste pilar, 500m² stort konferanserom og et klimaanlegg som sikrer maksimumtemperatur på 25 grader når det er 38 utenfor. Det er en godt opplyst passasje som forbinder Hall 3 og 1, mens det utenfor finnes 2.000 parkeringsplasser for utstillere samt holdeplass for drosje og skyttelbuss.
En av hovedinngangene til Vinexpo (K) finnes også i Hall 3, noe 40 % av alle besøkende benyttet under forrige Vinexpo.
De franske regionale paviljongene er plassert side om side inne i Hall 3 (Normandie, Poitou-Charentes, Midi-Pyrenées, Martinique) og ved siden av paviljonger fra andre land (Australia, Østerrike, Skottland, Irland, Ungarn, Romania, Luxemburg og Thailand). Bedrifter fra Sør-Afrika, Australia, USA, Kina og Polen vil også være en del av de 200 utstillere som får gleden av å stille ut i denne moderne bygningen.

- "The Avenue" - midt i Hall 1
For første gang vil et nytt område, som kalles "The Avenue", dele den 860 meter lange Hall 1 i to, omtrent på midten. Noe som gjør det til en slags grense mellom de to utstillingsområdene, som begge blir 400 meter lange.
"The Avenue" benyttes til å samle ulike tjenester som (tidligere var utenfor) presseservice, arrangørkontor, VIP klubb for de viktigste innkjøperne og servicekontorer som Business Centre, Air France, Posten m.fl. Alle sammen vil nyte godt av klimaanlegget i Hall 1.

- "Univers and Co" i kongressenteret
Bare en rask tur med skyttelbussen fra messeområdet, og du kan besøke kongressenteret der Vinexpo nå presenterer et nytt område, "Univers and Co", som retter seg mot kunsten å dekke bord og vinrelatert reklame.
Denne utstillingen i utstillingen, som er et samarbeid mellom Vinexpo og Vinitech, rommer femti utstillere som skal prøve det nye konseptet. En rekke arrangementer vil foregå i de ulike rommene i kongressenteret.

En forsmak på programmet
Vinexpo arrangerer tre dager med diskusjoner omkring temaet vin og helse med "Savoir Boire Savoir Vivre" (kunnskap om drikke - kunnskap om livet). Temaene i år vil fremme ansvarlig forbruk, de siste oppdagelser innen forbruk av vin og helse, spis og drikk sunt (presenteres av Portman Group, OIV og Educ'alcool). Slow Food International arrangerer også seks workshops over temaet det gode liv (inkludert søte viner fra Aquitaine og sjokolade fra Ecuador, krydder og bobler fra hele verden, de fem smakene fra Szechwankjøkkenet og vin fra Jura mv.).
En rekke arrangementer blir rettet mot vinkelneryrket, som eksempelvis "Kelner i det 21. århundre" eller "Sammensetningen av det store franske kjøkken", som samler noen av de 112 "stjernerestaurantene" innen gourmetverdenen.
To viktige arrangementer foregår også på Vinexpo: den tradisjonsrike Christie's vinauksjon og IWSC prisutdeling. To INAO-konferanser diskuterer "AOC-reformen" og "AOC-konseptet hos verdens vinprodusenter".
Som vanlig inkluderer programmet mye vinsmaking, som eksempelvis dem som arrangeres av Union des Grands Crus de Bordeaux. Det blir også vinsmaking av de store hvite burgundere, kanadisk isvin, spansk, italiensk, østerriksk vin og mange fler.
Komplett program får du på: www.vinexpo.fr

...og selvfølgelig Vinexpos dybdestudier
I år har Vinexpo bestilt to undersøkelser fra to konsulentfirmaer; det britiske konsulentfirmaet - IWSR/GDR, som har utført sitt tradisjonelle studium "Trendene i internasjonale vin og brennevinsmarkeder frem mot 2008". Den andre undersøkelsen, utført av det franske konsulentfirmaet Gatard, omhandler "Vinens plass hos dagens forbrukere".

Forsiden akkurat nå

Til toppen