Vinmonopolet gjør altfor lite

Det er mer på tross av enn på grunn av Vinmonopolets innsats for norske produkter, at norsk sterkøl har kraftig vekst. 

Kai Gjesdal Henriksen, adm. dir. for Vinmonopolet, trekker i en mail til Apéritif fram at salget av norsk sterkøl har økt med 71 prosent siden 2009 og dermed implisitt tar æren for denne veksten. Tidligere denne uken kritiserte nemlig Matmerk-direktør Nina Sundquist Vinmonopolet for å gjøre for lite med norske drikkevarer.

Les saken her

Vinmonopolets toppsjef Kai Gjesdal Henriksen avviser kritikken med blant annet å vise til at lovverket rundt EØS-avtalen og alkoholreklameforbudet ikke gir Vinmonopolet anledning til å gi norske produkter en ekstraordinær presentasjon i butikkene.

Les hele kommentaren her

Sentrale representanter for norsk alkoholproduserende næring er uenige i Vinmonopolets prioritering.

- Det er ingen tvil om at Vinmonopolet kunne gjort mer å løfte fram norske produkter, uten å komme i konflikt med verken reklameforbudet eller EØS. I disse dager er det store plakater i polbutikkene med generisk reklame for vin fra Portugal. Når vil vi se tilsvarende reklame for norsk øl? Mitt inntrykk er at polet nærmest motvillig har ryddet plass for norske produkter, men nå er interessen for spesialøl så stor, at de ikke lenger har noe valg, påpeker Petter Nome, direktør i Bryggeriforeningen og legger til:

- I løpet av de siste 2-3 årene har norsk øl begynt å få en ganske framtredende plass i ølhyllene. Dermed har ikke øl lenger det samme behovet for en egen norskhylle. Men alle norske produsenter som lager noe annet enn øl og akevitt, kan regne å friste en ganske usynlig tilværelse. Det er leit. Vi støtter derfor gjerne tanken om en egen hylle for norske produkter. Det kan heller ikke være noe i veien for at eksempelvis ølet er plassert både under ølkategorien og i norskhylla.

Markedet viktigst

Ønsket om en norsk hylle støttes av Tore Nybø, daglig leder og medgründer i Nøgne Ø, et av bryggeriene som har bidratt mye til sterkølveksten.
- En hylle som er øremerket norske produkter tror jeg vil hjelpe publikum til lettere å finne norske produkter og spesielt nyheter. Nå som vi har norsk whisky fra Grimstad hadde det vært fint å ha den på en «Norsk hylle» som gjør den lettere å oppdage.

Han mener det er andre faktorer som er viktigere enn Vinmonopolets innsats for å forklare veksten:
- De viktigste suksessfaktorene er at antall hjemmebryggere har økt veldig de siste tre år og dermed kunnskapen om øl. Vi er blitt påvirket av trenden med mikrobryggerier, først i USA og senest i Danmark og Sverige. Det er etablert mange nye bryggerier og bryggeripuber, og publikum er eksponert for et mye større mangfold. Dernest er antall importører og varesorter som tilbys i restaurantmarkedet blitt mye større.

Forsiden akkurat nå

Til toppen