Perfekte bagels
Foto: Astrid Hals

Perfekte bagels

Bagels er perfekt lunsjmat eller til matpakken. Her får du mange forslag til hvordan du kan fylle dem eller lage varianter som eksempel med hvitløk.

Fremgangsmåte

Smuldre gjæren i bakebolle og hell på kaldt vann. Tilsett smør, sirup ( sukker) og salt. Bland inn det meste av melet til deigen "slipper" bollen.

Dekk bakebollen med plast og la deigen stå i kjøleskapet 10-12 timer. Elt deigen om og tilsett eventuelt smaksfyll som foreslått under.

Del deigen i 12 emner som trilles til runding. Klem et hull i hver runding med tommelfingeren. Stikk pekefingeren inn i hullet og sving emnet slik at det utvider seg til en sirkel, nesten som en stor smultring.

Legg bagels-ringene på bakeplaten med bakepapir under og la dem etterheve ca. 15 minutter.

Kok opp vann tilsatt sukker i en vid kjele. Legg i 3-4 bagels om gangen og la dem koke til de flyter opp, snu dem og la bagelsene trekke i kokevannet 2-3 minutter.

Legg dem tilbake på bakeplaten, dryss på et av forslagene under og stek dem ved 225 grader i ca 20 minutter.

Bagels er fint å fryse ned. De blir faktisk ekstra lette og fine etter frysing hvis de varmes sakte opp f.eks. i en panne med lokk.

Forslag til smaksvariasjoner
1. Bagels med soltørkede tomater : 1 porsjon grunnoppskrift + 50 g finhakkede soltørkede tomater. Tomatene inneholder mye salt, sløyf derfor saltet i deigen og bruk usaltet meierismør. Tomatene eltes inn i grunndeigen før bagelsene formes.
Servering: Del bagels i to, smør på rikelig med kremost. Legg inn kalkunspekepølse og masse spirer f.eks alfaspirer oppå.

2. Bagels med chilisaus og ost
1 porsjon grunndeig, men bruk bare 4 dl vann og bland inn 1 dl sterk chilisaus + 100 g revet Jarlsbergost. Dryss : Revet ost og karve.

Servering: Del bagels i to og smør på kremost med urter eller annen ost. Legg på skiver av sursyltede rødbeter og rikelig med spirer f.eks alfaspirer. Kalkun- eller skinkepålegg .

3. Hvitløksbagels
1 porsjon grunndeig, 3 båter finhakket hvitløk og 60 g valnøttkjerner (grovhakket).
Dryss på havregryn like før steking.

Servering: Del bagels i to og smør på kremost, gjerne med hvitløk. Legg på osteskiver og salat.

4. Kanel og rosin-bagels
1 porsjon grunndeig, men sløyf salt og bruk gjerne usaltet meierismør. Elt inn 2 dl rosiner blandet med 1ss malt kanel + 1 ss sukker før bagelsene formes til.

Servering: Del bagels i to og smør på en søt ost f. eks kremost til baking. Legg på appelsinbåter og nøttekjerner f.eks pistasjnøttekjerner.

Sendt inn av TINE

Drikke som passer til denne oppskriften

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Retten klarer seg utmerket godt med bare torsk og salsa verde. Men kjører du løpet helt ut, blir du rikelig belønnet.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.