Bouillabaisse med sjøkreps
Foto: CHUNYIP WONG

Bouillabaisse med sjøkreps

Slik skal en ekte bouillabaisse lages og smake.

Fremgangsmåte

Fisken:
Rens og vask fisken nøye. Fjern blod og gjeller. Breiflabb, flyndre eller steinbitt kan skjæres i skiver. Mindre fisk renses og vaskes og kan brukes hele.
Skrell potetene og del dem i skiver.
Støt safran og fennikelfrø til pulver i en morter. Støt videre med olje og pastis.

Fisk og poteter legges utover i et stort fat, og marinaden fordeles jevnt. Vend fisk og poteter et par ganger, og dekk til med plastfolie.

Suppa:
Kok opp vannet i en kjele og skåld tomatene i omtrent 10 sekunder. Snitt forsiktig i skinnet og fjern det. Del tomatene i to og fjern frøene. Grovhakk tomatkjøttet. Varm oljen på svak varme i en stor, tykkbunnet kjele.

Ha i løk og purre i strimler og fres forsiktig til de er myke, men fortsatt uten farge.

Tilsett hvitløk, tomatene, bouqet garni og safran, og øk varmen.

Fortsett å koke mens du rører med en sleiv inntil tomatene er oppløste, ca. 10 minutter. Smak til med salt. Det skal være forholdsvis kraftig saltsmak.

Nå skal poteter og fisk tilsettes. Hell over nok kokende vann til å dekke all fisken, pluss litt til, og kok opp på sterk varme. Kok uten lokk i 5 minutter.
Legg i krabbene eller sjøkrepsene og kok videre i 10 minutter. Ta gryten av varmen. Den sterke kokingen gjør ofte fisken litt frynsete, men er helt nødvendig for at oljen og fiskekraften skal blande seg godt. Det er nemlig her hemmeligheten bak en god bouillabaisse ligger.

Se mange flere lekre fiskesupper her

9 lettlagete supper å ta med på tur

Her finner du mange flere deilige supper

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Oppskriften er fra boken "Suppe" av Thomas Horne, utgitt på Aschehoug forlag.

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.

Your session has expired. The page has been automatically refreshed to generate a new session.