Hjemmelaget pizza
Apéritif

Hjemmelaget pizza

Slik lager du enkelt din egen hjemmelagde pizza. Det er raskere enn du tror og smaker langt bedre enn de du får kjøpt på supern.

Fremgangsmåte

1. Grunndeig:
    Sett ovnen på 250 grader C.
  2. Løs gjæren opp i lunket vann, tilsett olivenolje og salt. Ha i hvetemelet, litt om gangen. Deigen skal være ganske løs i konsistensen. Rør med en tresleiv til deigen fester seg rundt skaftet. Skrap deigen av med en kniv opp i bollen og dryss mel på. La deigen heve i 20 minutter.
  3. Hvelv deigen ut på melstrødd bakebord, kna inn mel slik at den blir smidig og god å kjevle.
  4. Trykk deigen ut med fingrene eller kjevl den tynt og legg den på en smurt stekeplate, enten i ett stort stykke eller i fire små porsjonsstykker. Deigen skal ikke være mer enn 2-3 millimeter tykk! Prikk deigen med en gaffel og forstek bunnen i ovnen på øverste rille i ca. 3 minutter.
  5. Ta ut pizzaen av ovnen, smør på tomatsaus, dryss på osten før du legger på det du ønsker av fyll. Stek pizzaen i 10 minutter eller til osten har fått en gyllen stekeskorpe.

Tomatsaus:
Fres løk og hvitløk i oljen til løken er blank. Tilsett hermetiske tomater og krydder. La tomatsausen småkoke i ca. 20 minutter til den har fått en litt tykk konsistens.

TIPS: Denne porsjonen kan med fordel fordobles og fryses i mindre emballasje, slik at du har ferdig saus til flere pizzaer seinere.

Crème Fraiche-saus:
Bland Creme Fraiche  med urter og hvitløk og bruk dette som saus på pizzabunnen i stedet for tomatsaus.

Topping:
Kjøtt, fisk, skalldyr, grønnsaker og frukt kan kombineres i det uendelige. Det er viktig å merke seg at ingredienser med høyt vanninnhold, for eksempel tomater og squash vil avgi mye væske under steking, slik at pizzaen vil bli fuktig. Skjær derfor alltid tynne skiver og legg det oppå osten før steking - da vil resultatet bli best.

Kjøtt som passer til pizza er alle typer skinke, (kokt, røkt, tørket), salami, mager bacon, kylling.

Grønnsaker som tomater, urter, artisjokker, squash, paprika, chili, kapers, løk, soltørkede tomater, oliven, asparges, aubergin, sopp, fennikel og nøtter i forskjellige kombinasjoner passer også utmerket til pizza.

Tunfisk, ulike typer skjell, reker, røkt laks og ansjosfileter gir spennende smak til pizzaen.

Osteblandinger:
Til pizza velger man ofte å bruke lagret Mozarella fordi osten har den egenskapen at den "tråder" når den smelter. I tillegg får Mozarellaen en fin og gyllen farge når den stekes. Du kan også bruke fersk Mozarella, den vil bare smelte litt og ikke bli så gyllen i stekeskorpen. Siden Mozarellaen ikke har en utpreget egensmak kan det være lurt å blande den med f.eks. Jarlsberg eller Cheddar for å få litt mer smak.

Blåmuggoster som Gorgonzola, Normanna og Royal Blue er også velegnet til pizza.

Husk bare å tilpasse det andre fyllet slik at pizzen ikke blir for salt. Røkt laks og blåmuggost vil gi et alt for voldsomt smaksinntrykk, mens løk, gorgonzola og valnøtter passer godt i lag.

Parmesan passer også godt til pizza, gjerne i blanding med Emmentaler, Sveitser eller andre modne gule oster.

Fetaost og Chevre er utsøkt til pizza. Prøv med litt pesto, skiver av Chevre og ha på masse frisk ruccula nå pizzaen er ferdigstekt.

Bland gjerne flere oster sammen på en pizza, men ikke bland dem sammen, legg dem inntil hverandre før pizzaen stekes.

Her finner du over 80 pizzaoppskrifter

Slik velger du vin til pizza

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske