Kesammousse med eplegelé og safranis

Sitronsyre

Fremgangsmåte

Kesammousse:
Bløtlegg gelantinen i litt kaldt vann, smelt denne sammen med litt kesam og sukkeret. Bland i resten av kesamen og vend inn den stivpiskede fløten. Hell smeten i en form.

Eplegelé:
Kok opp juice og agar agar (stivelsesmiddel), rør inn bløtlagt gelatin. Hell blandingen i former.

Safranert kesamis:
Kok opp melk, fløte og kesam. Ha litt av den varme melkeblandingen over eggeplommene slik at de blir temperert. Ha så i resten av melkeblandingen. Rør inn glykose, trimoline, melkepulver, safran og stabilisator. Varm smeten opp igjen til 45 grader C. Sil blandingen, avkjøl og frys ned.

Eplesorbet:
Skrell og finhakk eplene. Kok opp vann, sitronsaft, sukker og glykose, ha i eplene og kok alt mørt. Kjør blandingen i en termomikser/blender til glatt konsistens før den siles. Kjør blandingen i en sorbetmaskin.

Eplecoulis:
Kutt terninger av eple og ha de i sitronvann. Reduser eplepuré og tilsett litt fersk eplejuice. Oppbevares kaldt.

Brødpuddingfondant:
Kok opp melk og fløte med finhakket basilikum, sil blandingen og avkjøl litt. Ha eggene i en termomikser, ha i litt av den varme melkeblandingen og begynn å blande smeten mens du sper med litt og litt varm melk. Kjøres i 2 minutter før blandingen siles. Kle en gastroform med bakepapir og litt formfett. Kutt loffen i tynne skiver og legg den i formen, strø finhakket basilikum over. Hell over litt av fondantsmeten slik at den trekker inn i brødet. Legg så et nytt lag med loff over og hell over mer smet. Dekk puddingen med aluminiumsfolie og stek den ved 120 grader i 45 minutter.

Sitrusnougatine:
Varm sukkerfondant og glykose til 100 grader, ha i isomat og kok opp til 160 grader. Hell blandingen over på en silikonmatte, og la den avkjøles. Kjør blandingen i en kreftig blender til et fint pulver, ha i 1 gram malt kanel og smak til med sansho og sitronsyre. Sikt blandingen over på en silikonmatte og bak den ved 160 grader i 3 - 5 minutter. Ta ut nougatinen og dra den til ønsket form rett etter at den er tatt ut.

Skjær til like former av brødfondanten, eplegeleen og kesammoussen . Anrett fondanten i bunn, så eplegeléen og til slutt moussen. Dandér med nougatinen på toppen. Legg et speil av eplecoulis og legg en quenell av eplesorbeten og safranisen oppå

Sendt inn av Tina Marie Dingsøyrvik, Bagatelle

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.