Klassisk reinsdyrstek med viltsaus
Foto: Synøve Dreyer

Klassisk reinsdyrstek med viltsaus

Kun når bare det beste er godt nok lager du en klassisk reinsdyrstek med viltsaus. Vi forklarer deg alt fra a til å.

Fremgangsmåte

1. Gni inn steken med krydder. Stikk inn et steketermometer mot kjernen av kjøttet.
  2. Legg steken i en langpanne sammen med løk i båter og gulrot i skiver, tilsett vannet og sett panna inn i stekeovnen på 125 grader. Steketiden er ca. 2 timer, avhengig av stekens tykkelse.
  3. Ta steken ut når steketermometeret viser fem grader mindre enn hva du ønsker, pakk den inn i aluminiumsfolie og la den hvile i minst 15 minutter mens du lager sausen.
  4. Når steketermometeret viser ca. 70 grader har steken en rosa snittflate, ved ca. 76 grader er den grå. Kjernetemperaturen øker med ca fem grader mens steken hviler.
  5. Server reinsdyrsteken for eksempel med stekt sopp, rosenkål, hjemmelaget viltsaus og hasselbackpoteter. Rørte tyttebær ved siden av er en sikker vinner.

Tips:
Steken kan godt stekes dagen før og skjæres i skiver når den er kald. Pakk skivene i aluminiumsfolie og varm opp på 125 grader i ca. 15 minutter.

Sendt inn av Matprat.no

Drikke som passer til denne oppskriften

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.