Kveite med Jarlsberg - Niçoise crust, hvitløkscroquette, sitrus-lakserognsaus og posjert vaktelegg
Tina Marie Dingsøyrvik, Bagatelle

Fremgangsmåte

Til denne retten er det en del elementer som skal forberedes i god tid på forhånd.

Hovedrett 1. plass Årets Hulda 2006
Jarlsberg-Niçoise crust:
Begynn med å lage beurre noisette - brun smøret forsiktig til det blir lyst brunt og det får en nøttearoma, avkjøles til romtemperatur. Ha alle ingrediensene i en kraftig blender, bland sammen og spe litt etter litt med smøret. Ha blandingen på et bakepapir og kjevle den mellom papir til en 5 mm tykk leiv, frys ned. Leiven er best å kutte til porsjonsstykker når den er fryst. Oppbevares i fryser.

Hvitløkscroquette:
Blanchér hvitløken to ganger, før du koker den helt mør den tredje gangen, avkjøl. Passér hvitløk og eggeplommer gjennom en sikt. Rør inn smøret, litt olivenolje og hakket basilikum. Smak til med salt og sitron. Rull deigen til kuler, legg de på et brett og frys de ned. Dobbel paneres og friteres.

Pequillosaus:
Pequillo (spansk pimento) braiseres over svak varme i nøytral olje til den er mør. Ha pimentoen i en blender med litt av oljen og kjør til en glatt masse. Sil sausen. Blir sausen veldig tykk kan du tilsette litt vann.

Posjert vaktelegg:
Kok opp vann med salt og hvitvinseddik (½ dl hvitvinseddik og 1 ½ ss salt per liter vann). Knekk eggene klare i en bolle. Visp vannet kraftig slik at du får en spiral og slipp eggene sakte i, la trekke i ett minutt. Avkjøles.

Sitrus- og lakserognsaus:
Kok opp ½ dl vann og montér dette med litt og litt usaltet smør til du får en fin emulsjon. Smak til med salt og sitron. Ha i lakserogn rett før servering.

Fremgangsmåte:
Kveitefiléten dekkes med crusten og bakes i ovn på 180 grader i 10 minutter.

Dekk croquettene med litt olje, rull de så i sammenpisket eggeplomme og så i brødkrumme. Gjenta prosessen med egg og brød før du friterer de i nøytral olje til de flyter opp. Rull croquettene i en blanding av brødkrumme og finhakkede ferske urter etter at de er stekt.

Stek skorpefrie skiver av hjemmebakt, fint brød, gyldne i en blanding av smør og olje.

Legg et speil av lakserognsaus på tallerkenen, legg brødet over, dandér kveitefileten på toppen.

Legg en hvitløkscroquette på et lite speil av pequillosaus og server vaktelegget på en skje.

Sendt inn av Tina Marie Dingsøyrvik, Bagatelle

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.