Salade niçoise - Nice-salat
Foto: EFF

Salade niçoise - Nice-salat

En av verdens mest berømte salater: Nice-salat eller som den også heter Salade niçoise. Her får du oppskriften.

Fremgangsmåte

Bland ingrediensene til marinaden og hell over tunfisken som du har delt i to-fire stykker. La den marinere i 1-2 timer. Ta fisken deretter opp, tørk av den og grill på varm grill i et minutt på hver side. Ta vare på dressingen.

Mens fisken marineres forbereder du resten:

Hvis du bruker ferske artisjokker, starter du med disse da de krever mest tid. Bryt - ikke skjær av stilken slik at de grove fibrene i bunnen følger med. Det kan lønne seg å lage et lite snitt rundt stilken først. Bryt av de ytterste bladene fra bunnen og skjær bort de grønne bladfestene. Skjær bort toppen. Gni dem inn med sitron eller legg dem i kaldt vann tilsatt sitron til de skal kokes.

1. Kok opp en kjele med vann tilsatt saft av en halv sitron. Legg artisjokkene oppi og la koke i 15-20 minutter avhengig av størrelse. Legg til avkjøling opp-ned.
  2. Bryt bort bladene til du kommer til den hårete delen (støvbærerne) som du løfter ut med en teskje. Fjern mer blader til du har den lysegule bunnen med kun de mykeste bladene igjen. Del så hver artisjokk i to-fire båter.
  3. Kutt bønnene i hver ende og vask potetene godt. Ikke skrell dem.
  4. Kok opp en kjele med lettsaltet vann og la bønnene koke i 2 minutter. Overfør dem til en bolle med iskaldt vann.
  5. Deretter dypper du tomatene i det kokende vannet i 15 sekunder for at skinnet skal løsne. Legg også tomatene i iskaldt vann. Ta dem opp og fjern skinn samt frø. Del tomatene i.
  6. Til slutt koker du potetene i ca 10 minutter, avhengig av størrelsen til de er akkurat passe møre, altså ikke overkokt. Del potetene i to-fire deler.
  7. Kok eggene i 4-5 minutter. Legg i iskaldt vann.
  8. Tørk overflødig olje av ansjosfiletene.
  9. Skyll salaten og riv salatbladene og legg dem i bunnen av et serveringsfat. Fordel de øvrige ingrediensene oppå.
  10. Drypp dressingen over salaten.
  11. Legg fisken oppå og server med godt brød.

Lei av å lage den samme salaten? Her er 15 gode oppskrifter

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.