Drikke
13. mars - Eksklusiv winemakers dinner med La Rioja Alta

Bli med på en unik mat- og vinkveld i det vi serverer noen av Riojas beste viner til en eksklusiv femretters meny på Klosteret Restaurant.
27 Februar 2012 - 01:19

Spanias fyrige viner får det til å bruse hett i årene på de fleste av oss, og ingen mer så enn Riojas elegante viner.

Tirsdag 13. mars får vi besøk fra et av de eldste og mest renommerte vinhusene i Rioja - La Rioja Alta, og denne kvelden får du nyte av noen av Riojas beste viner i perfekt harmoni med en utsøkt femretters meny.

Det er duket for en helaften på Oslos mest særpregete restaurant, Klosteret, der kjøkkensjefen og vinkelnerne har satt opp en helt spesiell meny til kveldens herlige viner, hvorav en av vinene serveres tilbake til 1989-årgangen.

Ta med gode venner på denne enestående middagen

Spanias beste viner og eldre rioja

Det er gjerne når man nyter viner til mat at vinenes virkelige potensial blomstrer for fullt, og ikke minst gjelder dette de smaksrike vinene fra Rioja.

Denne kvelden får du selv smake noen av Spanias beste viner, i det vi server seks elegante riojaer fra La Rioja Alta til maten - fire reserva-viner og to gran reservaer.

Her kan du selv kjenne hvordan disse klassiske vinene utvikler seg ved lagring, for vi skal nemlig smake deres Viña Ardanza i både 2001 og 1989-årgang.

I tillegg får du servert en spennende hvitvin fra Rias Baixas laget på albariño-druen, som regnes blant det ypperste av spanske hvitviner.

Eldst i Rioja på topprestaurant

Allerede i 1890 etablerte La Rioja Alta seg som et av de aller første vinhusene i Rioja, da fem baskiske vinbønder gikk sammen om å lage kvalitetsvin med fransk tilsnitt.

Det tok ikke lang tid før huset fikk et godt ord på seg, og i dag er La Rioja Alta verdenskjent for sine elegante rødviner. Denne kvelden får du en god innføring i husets viner og i Rioja som område i det vi får besøk av Luis Del Aguila fra La Rioja Alta.

Foredraget blir holdt på engelsk.

Kveldens spennende middag holdes på Klosteret Restaurant, Oslos mest særpregete, og en av byens ledende restauranter.

I gjenskinnet fra flere hundre levende lys serveres du en internasjonal meny basert på eksklusive norske råvarer, og restauranten regnes for å ha en av verdens beste vinkjellere som de også har vunnet en rekke priser for.

Denne kvelden vil du få servert en spesialkomponert femretters meny som du finner nedenfor.

Gå ikke glipp av denne unike middagen med toppviner - meld deg på i dag.

Denne kvelden blir du servert følgende viner:

Lagar de Cervera Albariño 2011 (7588)
Viña Alberdi Reserva 2006 (2992)
Viña Arana Reserva 2004 (3463)
Viña Ardanza Reserva 2001 (3534)
• Viña Ardanza Reserva 1989, ca pris kr 550,- (ikke tilgjengelig i Norge)
La Rioja Alta Gran Reserva 904 1998 (5633)
La Rioja Alta Gran Reserva 890 1995 (50301)

NB! Gi beskjed om eventuelle matallergier ved å markere dette tydelig i feltet "Annet" i påmeldingsskjemaet.

Arrangementet er nå fullt. Du finner flere spennende kurs og arrangementer på våre vin- og matkurssider.

Tid: Tirsdag 13. mars 2012 kl. 18.00 - 23.00
Pris: kroner 995,- pr. person
Sted: Klosteret Restaurant, Fredensborgveien 13, 0177 Oslo.

Påmeldingen er bindende.

Dersom du melder deg på kurset, men unnlater å møte opp eller melder deg av etter fristen, refunderes ikke kursavgiften.

Avbestillingsfrist: 04.03.12 kl. 23:59. Avbestilling skjer ved å sende en e-post til kurs@aperitif.no

Les de komplette vilkårene for kjøp av produkt og tjenester fra Apéritif AS - klikk her.

Spørsmål? Send en mail.

La Rioja Alta

La Rioja Alta ble etablert allerede i 1890, som et av de første vinhusene i Rioja.

Fem vinbønder gikk sammen om å etablere et eget produksjonsselskap med fokus på vin av topp kvalitet med et snev av fransk eleganse.

La Rioja Alta har i dag sitt hovedsete, bodegaen, i byen Haro. De eier også bodegaene Torre de Oña i Rioja, Lagar de Fornelos i Rias Baixas og Áster i Ribera del Duero.

I Rioja er det ikke vanlig at de store bodegaene eier egne vinmarker, men La Rioja Alta har 300 hektar vinmark for å sikre at druene holder absolutt høyeste kvalitet og for å ha kontroll med alle deler av prosessen.

I tillegg kjøper de druer gjennom langsiktige avtaler med druedyrkere. For å oppnå best mulig kvalitet på druene, tillater La Rioja Alta et utbytte på kun 36,5 hl/ha på sine vinmarker, noe som ligger betraktelig under Riojas lovbestemte maksimalgrense.

• FIXME: Link format not implemented: Gå til påmeldingslenken her

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske