24. januar i Stavanger - Jadot viser deg Burgund på sitt beste

Burgund er sammen med Bordeaux nordmenns desidert største favorittområder innen vin. Nå får du en sjelden mulighet til å smake topp viner fra Burgund, satt sammen med en franskinspirert fire-retters meny.
04 Januar 2006 - 16:19

Vannari i Stavanger får i januar fint besøk fra en av Burgunds fremste produsenter - Louis Jadot. Denne kvelden får vi smake Jadots utvalg av utsøkte viner, perfekt matchet til fire franskinspirerte retter.

Maison Louis Jadot er en av Burgunds mest anerkjente produsenter og er en av de største vinmarkseierne i Côte d'Or. I Norge er Maison Louis Jadot en relativt ukjent produsent, men internasjonalt høster Jadot stor anerkjennelse både for sine rimelige og de mer eksklusive viner.

Huset ble grundlagt i 1859 og var ledet av Jadot familien frem til 1962. Perfeksjonist André Gagey overtok da styringen av firmaet og ledet huset videre mot nye høyder i over 30 år. I dag er det hans sønn Pierre Henry Gagey, som har overtatt styret.

Ledende vinjournalister regner Louis Jadot som en av de fremste i Burgund og vinene har vunnet store vintester over hele verden. Robert Parker har sagt at Jadot er "an extraordinary house where quality is the highest priority" mens Burgund ekspert Clive Coates mener at kvaliteten er helt utrolig.

En av nøkkelpersonene hos Jadot er vinmakeren Jacques Lardiere. Hans ønske er en minimal menneskelig påvirkning i produksjonen. Druene er på forhånd nøye håndsortert for kun å ta vare på de beste av dem. Gjæringen foregår under høye temperaturer og maserasjonen kan vare opp til én måned. Store årgangene får mellom 15-20 % ny eik, mindre år får opp til 50 %.

Jadot ønsker ingen egen "husstil" på sine viner, men derimot viner med kvalitet og stil fra "terroir". Jadots viner har lagringspotensial, flott struktur og er meget konsentrerte. Jadot har selv fire egne domener (totalt 42,25 ha) og med sine langtidsavtaler med andre vinmarkeiere produserer i dag Jadot hele 200 forskjellige vinmarks viner. Alle fra Burgund og alle med verdensberømt kvalitet.

Det er Nicolas Dewe, eksportsjef hos Jadot, som denne kvelden vil fortelle oss Jadots historie og viner. Foredraget holdes på engelsk.

Arrangementet er nå avholdt

Dette er vinene vi får smake denne kvelden:

MENY
Maison Jadot
Vannari
24. januar 2006
Safranert blåskjellsuppe
Bourgogne Chardonnay "Couvent des Jacobins" 2000
Posjert uerfilet med sautert spinat og beurre blanc
Saint Aubin Blanc 1999
Mersault 1.er Cru Genevrieres 1999
Kyllingbryst med gulrot-roti og rosmarinssaus
Louis Jadot Beaujolais Villages 2003
Bourgogne Couvent des Jacobins 2001
Louis Jadot Santenay 2000
Callebaut-sjokoladedrøm på nøttemarengs
Kaffe

Arrangementet er nå avholdt

Tid: 24. januar 2006 kl. 19.00
Pris: kroner 875 inkl. mva
Sted: Vannari, Skagen 12, 4006 Stavanger.

Ring Apéritif på 930 69 873 dersom du ikke finner frem.

Påmeldingen er bindende.
Dersom du melder deg på seminaret, men unnlater å møte opp, forbeholder vi oss retten til å etterfakturere seminaravgiften.

Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 240106. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 19.01.06 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske