Kalde kaffedrikker

Granatbrus

Fremgangsmåte

Kjøl ned espresso og fruktsaft over is i shakeren (granateplet kan klemmes som en sitron). Sil over i kremblåser og ha i resten av ingrediensene. Bruk to kullsyrepatroner. Server som en forfriskende brus. Den kremete teksturen og munnfølelsen vil ligne en  nytappet Guinness.

PRØV OGSÅ:
Her kan du fint bruke kaffe som er kaldbrygget på aeropress i stedet for espresso og vann.

Frappé

Fremgangsmåte

Hell is, siruper og espresso i en shaker i nevnt rekkefølge. Rist kraftig i 15 sekunder for å knuse isen og gjøre drikken luftig og kremete. Hell alt inkludert is i et høyt glass og hell fløte sakte på den øverste isbiten for å få et fint fargespill. Serveres med to tynne sugerør.

PRØV OGSÅ:
Prøv også å bruke en annen sirup. Hjemmelaget lakrissirup gir en deilig smak. Kjøp en stang med rålakris på apotek og kok den sammen med sukkerlaken til den løser seg opp (knus gjerne lakrisen litt først). Vips så har du en "Frakis".

Con panna al freddo

Fremgangsmåte

Ha isbiter, sukkerlake og espresso i en shaker i nevnt rekkefølge. Vend shakeren rundt fire ganger for å kjøle ned drikken. Sil væsken over i et glass med nye isbiter.

Topp med fløte som du har ristet (eller vispet) til en luftig, men fortsatt flytende konsistens. Hell den sakte på den øverste isbiten for å få en lagdelt drikk.

PRØV OGSÅ:
Som garnityr kan du gjerne strø litt espresso, kakaopulver eller revet muskatnøtt.  Eventuelt kan du klemme litt appelsinskall over som ekstra aroma.

Kaldbrygget AeroPress

Fremgangsmåte

Rør godt og press kaffen over i et glass med is. Ved kaldbrygging vil det være mer motstand under pressingen. Bryggemetoden vil gi veldig ulikt smaksresultat etter hvilken kaffe du velger. Her er noen forslag på kaffer som gir ulik smak:

- Yirgacheffe Konga, Etiopia - Lett, saftig og søt. Sitrusnoter og ettersmak av ferske urter.

- N’Dumberi, Kenya - Ren og smaksrik med dype noter av nype, tomat og solbær.

- Fazenda Barreiro, Brasil - Fyldig munnfølelse og hint av kanel og hasselnøtter.

KALDBRYGGING
Fordelen med å kaldbrygge er at du får mindre bitterhet, og trenger ikke sukker i drikken. Dog vil den lave temperaturen trekke ut et annet smaksbilde og vise en annen side av kaffen. En annen måte å kaldbrygge på er i presskanne over natten. Bruk filtermalt kaffe og inntil dobbel dosering. Synes du det er for kraftig kan du tilsette vann eller melk. Du kan fjerne sedimenter (grums) ved å helle brygget gjennom et vanlig kaffefilter.

Shakerato

PRØV OGSÅ:
For en annerledes og mer vinøs opplevelse kan den serveres i et frosset vinglass uten is.

Prøv også å riste frosne bær og kaffe i en shaker. F eks. kaffe fra Rwanda og bringebær.

Lag islatte; server i et større glass fylt med is og fyll på med kald melk.

Lag ismocca; bytt ut sukkerlaken med sjokoladesaus og fyll opp med melk.

9 avkjølende oppskrifter med kaffe og te og gode tips

Her finner du mange oppskrifter på alkoholfrie drinker

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

AeroPress på is

BRYGGING:
Bruk 18-20 gram kaffe med kverningsgrad mellom mokkakanne og filtermalt, 1,5 dl vann på 90-96 °C, rør rundt og press over i glass med is.

Her brukes mindre vann enn til et vanlig kaffebrygg for å kompensere for smelting av isbiter.  Tilsett litt sukkerlake, og smak deg frem til best balanse. Som garnityr kan du bruke en skive av en frukt som du assosierer med kaffens smak.

PRØV OGSÅ DISSE KAFFENE:
- N’Dumberi fra Kenya - en søt og fruktig kaffe.
- Yirgacheffe Konga, Etiopia - saftig og leskende som limonade, preg av lime og fersk timian.

- Los Idolos, Colombia - fyldig og smaksrik, sødme som i søte valnøtter og gule søte plommer.

- Black Coffee, Brasil - intens fruktighet og sødme med preg av solmodne røde bær.

9 avkjølende oppskrifter med kaffe og te og gode tips

Her finner du mange oppskrifter på alkoholfrie drinker

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens drink som nyhetsbrev

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.