Dette er de 15 aller beste champagnekjøpene som fortsatt er å få tak i - og i polhyllene i dag

Ender du opp med en av disse for å ønske det nye året velkommen, får du både en veldig god champagne og ikke minst super valuta for pengene samtidig som alle er hyllevarer.
26 Desember 2018 - 13:45

Det aller beste kjøpet er Émile Leclére 5 Générations – en imponerende kompleks champagne til en pris som vanligvis gjelder for «standardcuveen». Det skyldes dels at den er satt ned med 50 kroner nå i desember. Og dels at dette er en en såkalt récoltants-manipulants – som er den franske betegnelsen på det som på engelsk heter grower’s champagne, altså at produsenten dyrker druene og lager champagnen selv. Den familiedrevne vingården har 12 hektar med vinmarker og den nå så trendy meunier som hoveddrue. Toppvinen er ren chardonnay, som er delvis fatgjæret og har fått tre år på bunnfallet før omkorking.

Slik ligger champagnen og godgjør seg i årevis i kjelleren hos Emile Leclere.

Det gir en veldig smakskraftig champagne, som skapt for gode matretter, prøv den gjerne til nyttårskalkunen. Dette er toppchampagne som feirer at de har holdt det gående i fem generasjoner. Når vi vet at det kun lages 2000 flasker årlig, hvorav en stor andel havnet i Norge i forbindelse med et partikjøp i mai, er det intet mindre enn utrolig at denne champagnen fortsatt finnes på så mange pol.

Fra en annen tilsvarende produsent, og ikke minst en gammel kjenning i denne spalten, kommer hele to knallkjøp, en med fast hylleplass på 240 pol og en som er på 27 pol. A.D. Coutelas Louis Victor Fût de Chéne Brut og A.D. Coutelas Origin Brut er to ganske forskjellige champagnestiler som dermed dekker ulike behov. Den første er mye kraftigere i stilen og primært en matchampagne, mens den siste er perfekt som aperitiff eller å ha med seg ut i nyttårskulden.

Damien og Angelique Coutelas står bak champagnene som har fått en stor tilhengerskare i Norge.

Den er for øvrig en av de aller rimeligste champagnene i Norge, og konkurrerer med Philizot & Fils Brut numéro 3 om å være best i billigklassen. Begge har nærmest identisk druemiks – en tredel av hver av de viktigste champagnedruene – mens Origin har et par år ekstra på bunnfallet i flasken før omkorking, hvilket gir den ekstra dybde. Hvilken du velger, er derfor ikke av avgjørende betydning for om nyttårsfeiringen blir en suksess.

Den idylliske landsbyen Bouzy er kjent som en av de beste adressene for pinot noir. Foto: stocknshares
Un Jour de 1911 er pakket inn i strå og med flasken følger et lite hefte som forteller historien bak - på fransk riktignok.

Ønsker du noe mer kompleksitet og en champagne som holder gjennom hele måltidet, er Clouet Silver Brut Nature en annen gjenganger som aldri slutter å imponere, en knusktørr og samtidig strukturert champagne som er usedvanlig gunstig priset. Den er nemlig laget av pinot noir-druer med grand cru-status fra landsbyen Bouzy tilhørende underområdet Montagne de Reims. Her holder Andre Clouet til, en liten håndverksorientert produsent med 8 hektar. Den er både gjæret og modnet i brukt eik og har gjennomgått malolaktisk gjæring. Men siden den ikke er tilsatt noe sukker ved omkorkingen er den knusk tørr.

Om ingen av disse fem champagnene frister eller er i hyllene på ditt pol, har jeg tatt med ni andre champagne som alle tilfredsstiller kravet om tilgjengelig og høy kvalitet for pengene. Inkludert også toppvinen til Andre Clouet, Un Jour de 1911 Grand Cru, som er nok et eksempel på hvor gunstig priset denne produsentens champagner er. Denne champagnen som lages i et antall av 1911 flasker årlig får sine pinot noir-druer fra 10 grand cru-parseller og fra flere årganger. Den har tilbrakt seks år på bunnfallet og er tilsatt 1 gram sukker (liqueur d'expedition) ved omkorking, som for øvrig gjøres for hånd.

Den er i en klasse for seg i dette prissjiktet. Batchen som er i salg når er nylig omkorket og er i det ungdommelige hjørnet, men også en strålende matchampagne med markedets minste bobler, men altså tilstrekkelig mengde av dem. I tillegg til å ha den vakreste etiketten på markedet, og et eksempel til etterfølgelse når det kommer til trykkvalitet, har champagnen den mest spesielle innpakningen av alle. Den er i tilleggsutvalget og er derfor merket med utsolgt. Men den finnes altså i 20 polutsalg, primært i Stor-Oslo-området.

På neste side finner du listen over de 15 champagnene sortert etter poeng

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før