Folk vil ha selvstyre i skjenkespørsmål

La kommunene bestemme skjenketidene selv, svarer flertallet i fersk undersøkelse.
17 November 2011 - 17:06

I en ny undersøkelse som Respons Analyse har utført for Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF), svarer nesten 60 prosent av befolkningen at kommunene skal bestemme skjenketidene.

Dermed er et klart flertall i befolkningen uenige med Regjeringen, som nå vil frata kommunene muligheten til å skjenke lengre enn til kl 02.00, sier VBF.

Undersøkelsen som er gjennomført blant et representativt utvalgt på landsbasis, viser at kun 24 prosent svarer at det er Stortinget eller Regjeringen som bør avgjøre skjenketidene. Hele 57 prosent svarer at dette er et ansvar som bør ligge hos kommunene selv.

- Undersøkelsen viser at Regjeringen nå er i utakt med befolkningen når den vil tvinge alle kommuner til å stenge serveringen klokken 02.00. De nye kommunestyrene har knapt rukket å konstituere seg før Regjeringen varsler at man vil overprøve deres vurdering av skjenkepolitikken. Dette er en hån mot lokaldemokratiet, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i VBF.

Undersøkelsen viser at det er stor motstand mot forslaget også blant velgerne til statsminister Jens Stoltenberg.
- Over seks av ti arbeiderpartivelgere svarer at det er kommunene selv som skal bestemme skjenkepolitikken. Jeg håper nå at Stoltenberg vil lytte til sine egne velgere, og la kommunene fortsatt få lov til å bestemme den skjenkepolitikken de mener er best for sine innbyggere, sier Jordheim.

Undersøkelsen viser videre at velgere som stemmer Ap, Høyre og Veneste er mest tilbøyelige til å la kommunepolitikerne bestemme skjenketidene.  Velgere som stemmer KrF og SV er mer delt i synet på hvem som skal bestemme dette. Men også i disse partiene er det en overvekt som mener kommunepolitikerne bør ha det avgjørende ordet.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.