By på en horribelt velsmakende halloweenmeny

Barn og voksne blir like henrykte over velkomstdrinken, gresskargryten og kaken vi gir deg oppskriftene på.
27 Oktober 2017 - 09:20

På neste side finner du oppskriftene til halloween-menyen

At det snart er halloween, kan du ikke ha unngått å registrere. Handelsstanden satser friskt på skumle ingredienser til hjemmefesten, og mediene bringer ideer til å gjøre festen mest mulig vellykket.

Gresskar må til

Vi er ikke mindre tilbakeholdne og byr på en bloddryppende velkomstdrink med grønn hånd, kjøttgryte som godgjør seg i selve gresskaret servert med torturert brød og til slutt en saftig og krydret gresskar-ostekake.

Om du ikke ønsker å markere halloween, kan du likevel glede deg over denne meny som altså utnytter den flotte råvaren gresskar til fulle.

Ha noe å lære

Det er ingen grunn til å legge skjul på at alt selvsagt er amerikanskinspirert, men det er jo halloweenfeiringen slik vi kjenner den også.

Og selv om mye kan sies om det amerikanske kjøkken, så er det i alle fall gresskarets muligheter langt bedre utnyttet enn i vårt hjemlige.

Skremmende godt

Det er både morsomt og vellykket å bruke gresskaret som gryte. Denne utgaven er ikke bare skremmende sunn siden den har svært høyt innhold av grønnsaker, men også skremmende god.

Mens barna kan fortsette med velkomstdrinken til gresskargryta, bør de voksne gå over til rødvin.

Californisk rødvin

Og hva er vel ikke mer naturlig enn å satse på en amerikaner, og da selvsagt fra California. Her lages viner med akkurat de egenskapene vi leter etter, saftighet, bløthet, god bærsødme og myke tanniner samt et umerkelig fatpreg.

Sødmen fra alle grønnsakene gjør at vi fortrekker et litt modent avslepent preg på vinen.

God californisk vin er ikke billig, men Ravenswood Vintners Blend Zinfandel 2015 forsvarer prisen og ikke minst det faktum at den fremtredende bløtheten og innslaget av modne søte solbær er en meget god match til gresskargryta.

En mer forseggjort og konsentrert løsning er Ravenswood Napa Valley Zinfandel 2014.

Østerriksk søtvin

Til kaken derimot vil vi ha søt gul og moden frukt. Og på grunn av det høye innholdet av egg, må vi være forsiktige med alkoholnivået i vinfølget. En hetvin vil nemlig oppleves som bitter og kantete.

Heidi Schröck Beerenauslese 2014 er laget av utvalgte sent høstede druer (derav navnet som betyr utvalgte druer).

Årsaken til at slike viner ikke oppnår høy alkohol er at sukkermengden i mosten er for stor til at gjærsoppene klarer å omdanne alt til alkohol. Slik vin kan være ekstremt søt og mindre egnet til desserter, vår vin er bare perfekt.

Harmonisk avslutning

Også som akkompagnement til vår gresskar-ostekake. Møtet med kaken løfter fra de syrlige komponentene i vinen - som tørket aprikos og sitrus - og gjør det hele til en meget harmonisk avslutning på Halloween-menyen.

Grøsserstemningen rundt bordet må du altså skape selv i form av visuelle og lydmessige effekter.

På neste side finner du oppskriftene til halloween-menyen

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske