Intens og allsidig

Ukens vin tilfredsstiller de fleste rødvinsbehov. Den er saftig og smaksrik med masser av bær. Den trives like godt sammen med mat som alene. Og den er forfriskende nok til årstiden men likevel med nok fylde til å kunne nytes utover høsten.
07 Juni 2001 - 02:00

La Cuvée Mythique 1998 (EPD-nr 144261, kr 109,52 inkl. avgifter) er et produkt av tiden. En vin i mellomprisklassen skapt for å tilfredsstille den moderne vinforbrukers behov for en vin med god smaksfylde som er klar til å drikkes når den sendes ut på markedet, men som vil utvikle seg også noen år til. Resepten som den sørfranske vingiganten Val d''Orbieus ønolog Marc Dubernet har fulgt er tradisjonell og utradisjonell på samme tid. Druesammensetningen er representativ for området, for her er det mourvèdre, syrah, carignan, grenache samt noe cabernet sauvignon som gjennom regionens modernisering har fått et godt fotfeste.

Men La Cuvée Mythique 1998 er umiskjennelig sørfransk. Med sitt uttalte skogsbærpreg kombinert med behagelig animalskhet, jordsmonn og krydder. Fremstillingsmetoden er tradisjonell og innebærer macération carbonique som vanligst forbindes med beaujolais men som er mye brukt for enkelte av Languedocs druer, særlig carignan. Resultatet er saftige viner med bløte tanniner. Ukens vin har oppholdt seg 12 måneder i eikefat hvilket har tilført så vel tanniner som smak uten at den på noen måte er dominert av fat.

La Cuvée Mythiques store styrke er dens flotte bærintensitet. På engelsk snakkes det om vibrerende frukt, og det er en egenskap som gjør vinen svært godt egnet så vel til smaksrike og krydrete kjøttretter (også vilt), som til ost eller til terrassen, hagen, sofakroken eller peiskosen når den tiden altfor raskt innhenter oss. Husk bare at den ikke skal serveres for varm, 16-17 grader er perfekt.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.