Kremet blåskjell med selleri og fennikel

Blåskjell på en tirsdag er helt innafor de flestes budsjett og sabla godt
Foto: (Global_Pics)

Blåskjell på en tirsdag er helt innafor de flestes budsjett og sabla godt

Blåskjell kan du spise hele året, men det er i vinterhalvåret de er klart best. Så sesongen starter nå. Pass på når det er tirsdagstilbud på skalldyr i butikken.
04 Oktober 2022 - 00:00

Å dampe blåskjell er svært enkelt - skjellene åpner seg nemlig når de er klare.

Men de må være friske forå gi et godt resultat. I dag er det er lite problem, all den tid alt av blåskjell i fiskedisken er datomerket.

Blåskjell har nemlig ganske begrenset holdbarhet, kun en uke etter at de er høstet. Du kan også be om å få lukte på skjellene. Svært viktig er det å sørge for å få dem raskt hjem til kjøleskapet. Dessuten bør du, til tross for at blåskjellene du kjøper er både skrubbet og vasket, gi dem en rask omgang med børsten før du heller dem opp i gryta.

Blåskjell kan varieres i det uendelige til tross for at grunnprinsippet er det samme, fres løk i smør eller olje, hell på hvitvin eller vann og tilsett blåskjellene, og noen minutter senere er de klare til å nytes sammen med den deiligste kokekraft. Med dette utgangspunktet kan du lage mye spennende, mange velger derfor asiatisk vri på smakstilsetningene, eller en skikkelig hot kreolsk variant.

Dagens vri er derimot veldig klassisk, men ikke mindre god av den grunn.

Se alt du kan lage med blåskjell

Kremet blåskjell med selleri og fennikel

Fremgangsmåte

1. Fres sjalottløk i smør. Tilsett selleri og fres videre før du tilsetter hvitløk. Rør rundt noen ganger.
  2. Hell over hvitvin og kok inn til mesteparten av væsken er fordampet.
  3. Legg på blåskjellene og skru opp varmen. Rist i gryta et par ganger.
  4. Når skjellene etter noen minutter er åpne, løfter du dem ut av gryten og over i en annen. Legg et lokk over slik at de holder seg varme.
  5. Kok opp sausen og kok den eventuelt noe inn hvis blåskjellene har avgitt mye væske, tilsett finhakket fennikel og la småkoke i ett minutt før du rører inn crème fraîche. Kok opp nok en gang og smak evt til med salt og pepper.
  6. Fordel blåskjellene på store tallerkener.
  7. Server sausen i små suppeskåler ved siden av. Dryss over grovhakkete urter.
  8. Husk masse sprø bagette eller annet hvitt brød ved siden av.

Ble du fristet til å se nærmere på andre retter med blåskjell?

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl