Miks verdens beste cocktail til nyttårsaften

Den beste cocktailen i verden kommer fra shakeren til den 25 år gamle portugisiske bartenderen Ricardo Serrao Severin. Hans kreasjon Blue Temptation vant førstepremien ved The International Cocktail Competition i Lisboa nylig.Apéritif gir deg oppskriften.
25 November 1998 - 19:17

The International Cocktail Competition er en del av årsmøtet til the International Bartenders Association (IBA), som nå ble holdt for 47. året på rad. Konkurransen blir høyt respektert av bartendere fra 39 land hvis nasjonale foreninger er tilsluttet IBA. Hver enkelt av disse nasjonene sender hvert år en bartender for å representere nasjonen på den internasjonale konkurransen. Cocktailene blir bedømt av juryen ut fra tre kriterier: smak, lukt og farge. En separat jury gir også poeng for fremførelse. I år ga begge juryene førstepremien til Blue Temptation.

Det er stadig flere unge bartendere som deltar. Antallet kvinnelige deltakere øker også. I en alder av 25 år var den portugisiske vinneren en av de yngste deltakerne. Andre- og tredjeplassen gikk begge til kvinnelige deltakere fra Luxembourg og Slovakia.

Flere og flere bartendere lager et spektakulært show ut av det å mikse cocktails. De sjonglerer flasker, glass og isbiter og setter også sitt personlige preg på det hele. Det ble derfor vedtatt på dette årsmøtet at det fra neste år også skal holdes en Freestyle Bartending Competition i tillegg til den allerede eksisterende cocktail konkurransen.
Vinneren: Blue Temptation

Blue Temptation
2,5cl Bols Blue
2,0cl Pisang Ambon
1,0cl Bols Crème de Bananes
0,5cl Absolut Vodka
1,0cl frisk fløte
Pynt: appelsinskall, friske bær, mint

2. premien: Spirit of Lisboa
2,0cl Beefeater Dry Gin
1,0cl Cointreau
2,0cl Bols Apricot Brandy
1,0cl Vermouth Bianco
1,0cl frisk pærejuice
Pynt: frisk frukt

3. premien: Catscream
1,5cl Bols Cherry Brandy
2,0cl Malibu
1,0cl Kahlua
1,5cl frisk fløte
Pynt: friske bær, kokos

Flere drinker se Apéritifs bartender

12.12.98

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.