Med den nye musikktjenesten fra WiMP kan bedriftsmarkedet lovlig spille musikk i det offentlige rom. Dermed får butikker, hoteller, kafeer og andre aktører i utelivsbransjen samt treningssentre, frisørsalonger etc. tilgang til musikk fra WiMPs katalog, skriver selskapet i en pressemelding.
– Vi har lenge sett stor etterspørsel etter bedriftslisenser, men det har ikke vært noe lovlig streamingtilbud på plass. Derfor er vi veldig glade for i samarbeid med IFPI, FONO og TONO endelig å kunne tilby WiMP til alle norske bedrifter, sier daglig leder Per Einar Dybvik.
Det nye produktet, som får navnet WiMP Professional, er allerede i bruk av de første kundene, som er hotellet The Thief på Tjuvholmen i Oslo, Ikea via Lydbox, baren Beer Palace på Aker Brygge og treningskjeden Elixia via DPJ Media Management.
Musikkmarkedet i Norge har gjort helomvending de siste årene og gått fra en nedadgående trend til vekst, takket være sterkt økende streaminginntekter. Ifølge bransjeorganisasjonen IFPI økte streamingandelen fra 35% i første kvartal 2011 til 63% i samme kvartal i år.
Vekstkurven har vært bratt og første kvartal økte streaminginntektene med 69% i forhold til året før. Så langt har dette kun inkludert inntekter fra privatmarkedet. Den nye tjenesten fra WiMP åpner også for streaminginntekter fra bedriftsmarkedet.
WiMP har lisensiert over 20 millioner låter og hadde per utgangen av første kvartal 2013 cirka 400 000 betalende brukere i alle land. Tjenesten er tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Polen.