Norsk prisvinner

Et norsk fiskeprosjekt og den franske kokken Anne-Sophie Pic er årets prisvinnere av Kungsfenan
21 Juni 2007 - 10:00

Norsk, internasjonal innsats som i over 30 år har arbeidet for å hjelpe verdens kystland med å forvalte sin fiskebestand, deler i år Kungsfenan The Swedish Seafood Award, med en som mange anser å være verdens fremste, kvinnelige kokk med fisk som spesialitet.

Førsteklasses
Prisvinnerne i de to kategoriene Bærekraftig fiskeri ("Hållbar Fiskenäring") og Maritim Gastronomi, deler 500 000 svenske kroner. Nykommerprisen, Årets Skarpsill, på 30 000 svenske kroner går til Savolax/Eurofish som leverer førsteklasses råvarer til nasjonale og internasjonale restauranter.

Overrekkelsen av prisen vil foregå 21. september i år med kongelig glans på GöteborgsOperan.

De fleste av verdens fiskere - 40 millioner mennesker - lever i utviklingsland. Disse landene har verken folk eller økonomiske ressurser til å undersøke, planlegge og forvalte sin fiskebestand på en bærekraftig måte for fremtiden.

Unikt prosjekt
Det norske Fridtjof Nansen-programmet er et unikt prosjekt som startet i 1975. Hensikten er å hjelpe kystland med undersøkelser av fiskebestandene i havet. Denne veldig verdifulle norske innsatsen omfatter både teknisk kompetent personale og utrustning i form av et avansert forskningsfartøy. Kungsfenan i kategorien Hållbar Fiskenäring går i år til Fridtjof Nansen-programmet, Norge. Prisen er på 300 000 svenske kroner.

Verdig vinner
I 1997 startet Anne-Sophie Pic, bare 28 år gammel, å drive den tradisjonelle og anerkjente restauranten La Maison Pic videre. Hun er fjerde generasjon på restauranten.

I år fikk hun tilbake den tredje stjernen i Guide Rouge (tidligere Guide Michelin), noe som La Maison Pic mottok første gang i 1934.

I dag anses Anne-Sophie Pic av mange til å være verdens fremste kvinnelige kokk gjennom sitt spesielle håndlag med fisk og skalldyr, og spesielt i forhold til Middelhavets fangster.

Dristig
- Med sin dristige og særegne tolkning av den klassiske havgastronomien skaper hun gode harmonier som overrumpler og tiltaler smaksløkene, konstaterer juryens leder, landshøvding Göte Bernhardsson. Kungsfenan i kategorien Maritim Gastronomi går i år till Anne-Sophie Pic, Frankrike. Prisen er på 200 000 svenske kroner.

Familiebedrift
Nykommerprisen ("Uppstickarpriset"), Årets Skarpsill går i år til fiskerøkeriet Savolax i Göteborg. Med røkt, gravet og saltet laks av ypperste kvalitet, har den lille familiebedriften imponert så vel franske topprestauranter som monakiske fyrstehus og Nobelbanketten. Årets Skarpsill for skarp nytenking går i år till Savolax/Eurofish AB. Prisen er på 30 000 svenske kroner.

Det prestisjefylte fiskeprisen Kungsfenan The Swedish Seafood Award vil deles ut for sjette året på rad i GöteborgsOperan den 21. september i år.

Kungsfenan The Swedish Seafood Award deles ut av bransjeorganisasjonen Svensk Fisk.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.