Seiersmenyen

Siste italienske middag ut før det spennende oppgjøret på Ullevål er en fullverdig tre-retters italiensk meny. Måtte det beste laget vinne!
04 Juni 2005 - 09:00

Frem mot denne ukens virkelige høydepunkt; kampen mot Italia på Ullevål, serverer vi deg klassiske italienske retter. I dag er selve dagen, og vi serverer:

Tomat- og mozarellasalat - caprese

Fremgangsmåte

1. Skjær tomat og ost i skiver. Anrett på et fat.
  2. Pisk sammen olje, eddik, honning, salt og pepper og hell over.
  3. Topp med basilikumblader og dryss evt over litt urtekrydder.

Tips: Salaten er best hvis den er romtemperert.

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Pakker med lammekjøtt, tomat og ansjos som i Italia

Fremgangsmåte

1. Bløtlegg soppen og la den svelle i ca 30 minutter. Ta den opp og tørk den med kjøkkenpapir.
  2. Tomatene flåes (dypp i kokende vann) og hakkes.
  3. Finhakk ansjosen.
  4. Bruk et rektangulært bakepapir eller aluminiumsfolie (ca. 30x30 cm).
  5. Legg på en skive kjøtt. Fordel de andre ingrediensene over. Ha på litt olje, salt og pepper.
  6. Lukk pakkene og knyt evt med hyssing.
  7. Sett pakkene i en langpanne og stek de i ovnen på nederste rille ved 225 °C i ca. 35 minutter. Åpne en pakke for å se om kjøttet er ferdig stekt.

Tips:
Om du bruker rester av kjøtt som er ferdig stekt, holder det med 10 minutter for at alt skal bli gjennomvarmt.

Server med nykokt pasta og salat. Pynt med noen hele kapers.

Her kan du lese om en av disse rettene

Mange andre deilige retter med lam

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Matprat.no

Tiramisu

Fremgangsmåte

Del gjerne oppskriften i to. Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt sammen mel og bakepulver og rør det forsiktig inn i eggedosisen. Stek i to smurte former, 24 cm. i diameter, ved 160 °C i 45 minutter.

Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i 5 minutter. Pisk eggedosis av eggeplommer og melis. Bland inn Mascarponeost (naturell kremost), konjakk og litt revet appelsin- og sitronskall. Ta opp gelatinplatene og klem ut vannet. Kok opp 1/2 dl vann.

Ta kjelen av platen. Ta opp én og en gelatinplate og klem forsiktig ut litt vann. Rør dem ut i det varme vannet til de er helt oppløst før neste plate tilsettes. Hell gelatinblandingen i ostekremen i en tynn stråle mens du rører det raskt inn. Gelatin som røres for sakte inn rekker å danne gelatintråder.

Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn i ostekremen uten at luften i eggehvitene røres ut. Eggehvitene gjør kremen luftig. Sett kaldt i 10 minutter.

Dynking:
Skjær sukkerbrødene i flak og legg dynk dem godt. Legg dynkede sukkerbrødflak, ostekrem og kakaodryss lagvis i én eller to former dekket med plast. Sett desserten i fryseren til den er nesten frossen.

Hvelv ut desserten og skjær den i riktig antall porsjoner. Sett alle porsjonene på et brett og sett det i kjøleskap frem til servering.

Når desserten skal serveres legges hver porsjon på en desserttallerken og drysses med kakao og sjokolade på toppen til pynt.

Se våre andre oppskrifter på tiramisu

Her finner du veldig mange kakeoppskrifter

Se flere nyttige kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Matprat.no

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.