Grillet Klippfisk med ertepuré og baconstang

Fremgangsmåte

Etter at fisken er ferdig utvannet, legges den i marinade av olje, hvitløk, litt sitron, persille og pepper. Ertene må ligge minst ett døgn i kaldt vann. Skift vann på ertene og sett dem til koking, de skal være dekket av vann. Når ertene er møre tilsettes fløte, sukker salt og pepper.

Baconet skal stekes under press på ca 220 grader i 30 min. Fisken grilles til slutt på grillpanne og krydres etter ønske.

Her finner du gode oppskrifter på sjømat på grillen

Se våre andre oppskrifter med klippfisk

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Robert Kantun

Grillet klippfisk

Fremgangsmåte

Skjær fisken i passe porsjonsstykker og pensle den med olje.
Legg fisken rett på grillristen og grill den 5-6 minutter på hver side.
Etter grilling kan den ev krydres med pepper, chili, hvitløk eller et annet krydder.
Pass på at du ikke bruker krydderblandinger som inneholder salt, da kan det lett bli for salt.
Server klippfisken med en god salat, pasta og/eller brød.

Klippfisktips:
Klippfisken må vannes ut 2 døgn - dette fordi klippfisk til stekte retter må vannes ut mer enn til kokte retter. Men har du først oppdaget denne delikatessen vil du ha klippfisk til utvanning hele tiden.

1 kg klippfisk tilsvarer ca. 2 kg ferdig utvannet klippfisk. Etter rensing har du igjen ca. 1,7 kg renset gryteferdig klippfisk. Beregn 100-150 g ikke utvannet klippfisk pr. person når du skal kjøpe inn.

Sendt inn av Apéritif

Grillet klippfisk med tomatsaus

Fremgangsmåte

Vann klippfisken ekstra godt ut, minst 3 døgn, gjerne 4. Klippfisken sveller og vil etter utvanning øke til ca. ¾ kg.

Tørk klippfisken godt i et håndkle. Du kan også benytte ferdig utvannet klippfisk.

Varm en grillpanne eller stor stekepanne, pensle med olje og stek fisken i 3--4 min på hver side.

Steketiden avhenger av tykkelsen på fiskestykkene. Det er viktig at fisken ikke stekes så lenge at den blir tørr. Snu fisken med pinsett.

Bland alle ingrediensene til tomatsausen i en matprocessor og kjør dem, gjerne med momentbryteren, til en gov masse. Bruker du hermetiske tomater skal laken være med.

Kok tomatmassen inn til den tykner og får konsistens som vanlig ketchup. La minitomatene koke med de siste min.

Smak sausen til med salt. Du har nå en god tomatsaus med ren og kraftig smak og helt uten tilsetningsstoffer.

Sendt inn av Eksportutvalget for fisk

Grillet klippfisk med tapenade

Fremgangsmåte

Skjær auberginen i terninger og fres den sammen med hvitløken i middels varm panne til den er godt stekt og litt sprø. Smak til med salt og pepper.

Kjøp beste kvalitet av klippfisk. Det er spesielt viktig når klippfisken skal spille hovedrollen i retten. Det enkleste er å kjøpe den skinn- og beinfrie. Det er dessuten viktig at klippfisk som skal grilles er godt utvannet, minst to, gjerne tre døgn. Skjær fisken i serveringsstykker. Pensle stykkene med olivenolje og legg dem rett på grillen. Stek noen minutter på hver side til pent grillet. Og fordel stykkene på tallerkener.

Varm opp 3 ss olivenolje i en panne og tilsett hvitløken som surres lett. Hell oljen over klippfisken. Dryss over nykvernet pepper. Og eventuelt salt avhengig av hvor godt du har vannet ut fisken. Server med aubergine, tapenade og ovnsbakte cherrytomater samt stekte potetskiver til. Pynt med frisk koriander.

Her er det mange oppskrifter med klippfisk

Grillretter med sjømat du får vann i munnen av finner du her

Og her finner du veldig mange deilige grillretter

Mariner selv med disse gode marinadene

Se alle våre oppskrifter på marinader og saus til grillmaten

Her finner du inspirasjon til salater som kan passe ved siden av

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.